Přeskočit na obsah

OK1FUA: Pantelleria

 

 

 

CQ WW DX 99 - CW - IH9P, op. OK1FUA

Pantelleria

Expedice na CQ WW DX 1999 CW začala již tradičně v půjčovně aut, kde si pronajímáme osvědčený Ford Transit. Tento velmi užitečný prostředek nám umožňuje převézt s rezervou veškerý materiál a zároveň pohodlné spaní dvou členů týmu jak na místě tak během jízdy - díky tomu můžeme jet celou cestu v jednom kuse bez přestávek na spaní. Protože však auto nebylo včas a v pořádku připraveno, získali jsme zhruba tříhodinové zpoždění - stejný problém nastal i letos v březnu, budeme se asi muset poohlédnout po jiné firmě.

Po naložení veškerého zařízení a materiálu zbylo nad silnou matrací ještě zhruba 50cm místa na spaní. Ve tři hodiny po obědě jsme vyrazili. Tříčlenný tým tvořili dva pracovníci (já a brácha Jakub) a "tlumočnice" z/do italštiny Eva. Cesta proběhla bez problémů, a tak jsme se v neděli večer setkali v Palermu s Giuseppem, IT9BLB, na krátké schůzce o přípravě IH9P 2000. O půlnoci jsme se nalodili na trajekt a strávili noc za silného houpání, protože se již tradičně před CQWW CW začalo kazit počasí.

Pondělí. Přestože byla velká zima a foukal slabý studený vítr, vše se dařilo podle harmonogramu. Uklidili jsme náš příbytek (polorozbořený bunkr), vyložili auto, natáhli a připojili elektriku, instalovali a vyzkoušeli eletrocentrálu, smontovali všechny vertikály pro 4-Square 40 a 80m (8 vertikálů), vyměřili jsme jejich umístění (oproti předchozím závodům jsme trochu změnili jejich polohu, a udělali jsme dobře), instalovali jsme kotevní provazy. Těsně před setměním jsme všechny vertikály vztyčili. Již za tmy jsme ještě přizdili nově dovezená futra a dveře, aby byla hamovna ochráněná proti všem povětrnostním vlivům a také proti případným nechtěným návštěvníkům. Kolem osmé hodiny jsme se přesunuli do města a strávili první (a poslední) noc v hotelu.

Úterý. Vstali jsme ještě před rozedněním a vydali se na cestu do našeho QTH. Hned nám bylo jasné, že počasí je opět proti nám - foukal velmi silný vítr. Již z dálky jsme viděli, že se počasí podepsalo i na naší pondělní práci - stát zůstal pouze jediný vertikál 40m a tři na 80m. Byla to daň za nekvalitní a nedůslednou práci - jak jinak. Na 40m byl problém v nekvalitních provazech - vertikály jsme měli půjčeny od Italských přátel. Vertikál na 80m spadl proto, že jsme definitivní "zakotvení" nechtěli dělat za tmy a doufali jsme, že se počasí nezhorší. Začali jsme tedy dotažením kotev vertikálů, které zůstaly stát. Díky velmi silnému větru jsme mohli dělat práce pouze na zemi, případně v bunkru. I tak to bylo velmi obtížné a nepříjemné, i díky faktu, že v pravidelných intervalech přicházely dešťové přeháňky. Sestavili jsme tři stožáry 12 m, 3el tribander ECO (italská výroba, velmi snadná montáž a robustní provedení - dodává DD Amtek), 6el C3S Force12 (pro každé pásmo dva prvky) a 6el monobander OWA na 10m (vlastní výroba). Zároveň jsme preventivně proměřili útlum všech koaxiálů, které byly k dispozici. Pozdě odpoledne se vítr trochu utišil a tak jsme opět vztyčili vertikály a pořádně je vykotvili. Po setmění jsme začali s instalací stanice uvnitř bunkru - montáž stolu, topení, napájení, ...

Středa. Přestože počasí mělo k ideálu daleko, nefoukal již tak silný vítr a mohli jsme pokračovat s nepatrným skluzem dle itineráře. Připravili jsme kotvy ke třem otočným stožárům, provedli jsme "cvičné" zdvižení a přesné vyměření kotev, připevnili jsme antény ke stožárům, natáhli a připevnili koaxy a zdvihli 3el tribander a 6el 10m. V té době se objevil první mechanický problém - zapomněli jsme v Praze třmen pro připevnění poslední směrovky C3S ke stožáru (tzv. "boom-to-mast plate"). Ponechali jsme tedy C3S na konec a pokračovali v dokončovacích pracích na již stojících anténách. Ty spočívaly v instalaci vyzdvižených radiálů pro oba 4-Square, připojení balunů, fázovacích koaxů a přepínačů, natažení ovládacích kabelů a naladění. U směrovek šlo o instalaci rotátorů pod stožáry a natažení ovládacích kabelů. Mimochodem - již zmíněný italský tříprvkový tribander měl na první pokus takřka ideální PSV na všech pásmech, jak CW tak SSB (1:1.1, vždy pod 1:1.5). Také jsme připojili transmatch a kabel ke stávajícímu vertikálu 25m pro 160m pásmo a instalovali cca 300m koaxu ke třem anténám Beverage. Večer byly všechny antény, kromě C3, vztyčeny a připraveny. Nebýt nedůslednosti první den s vertikály a logistické chyby (zapomenutý "třmen"), byl jeden z cílů (být QRV ve středu večer) dosažen podle plánu. Večer jsme pokračovali v instalaci zařízení uvnitř bunkru. Při tom jsem přišel na jednu závadu v band-dekodéru, jehož úkolem je přepínat příslušnou anténu podle přepnutí pásma na TRXu - nepřipojoval anténu pro 160m. Protože jsem vše před odjezdem důkladně testoval, nevěděl jsem, co a kde hledat. Strávil jsem tedy několik hodin "koukáním" dovnitř, měřením a utvrzováním se v tom, že vše je vlastně OK. Přibližně ve dvě hodiny po půlnoci jsem objevil, že se přívod k jedné diodě dotýká pouzdra tranzistoru - a problém byl vyřešen.

Čtvrtek. Vzhledem k mé noční epizodě jsme vstali později a hned začali s realizací náhradního řešení připevnění antény ke stožáru. Spočívalo ve vyvázání antény k prodlouženému stožáru nad ní, ""vetknutí" ocelové tyčky blízko boomu a připevnění boomu k této tyčce. Anténu jsme vcelku bez problémů vztyčili a zvolené náhradní řešení se ukázalo jako zcela funkční. Zbývalo instalovat poslední rotátor a vše připojit. Odpoledne jsme se vydali na "výlet" do města a návštěvu známých. K večeru jsem dokončil instalaci stanice a začal zkoušet reálný provoz. A projevil se další, již známý problém, spočívající v měkké síti 220V a citlivosti PA na tyto poklesy. Pro ilustraci - zatížení jedné fáze topením 1.5kW způsobí pokles z 230V na 200V. Zkoušení a "odlaďování" této nepříjemnosti jsem ukončil až v pátek odpoledne. Výsledkem bylo zatížení "protifází" jinými spotřebiči (topení) a částečné omezení vysílacího výkonu.

Pátek. Vstal jsem až kolem desáté. Počasí bylo ideální - svítilo sluníčko, bylo absolutní bezvětří. Jakub a Eva se vydali na výlet na kolech a já jsem se věnoval duševní přípravě. Pořádně jsem se umyl, postupně obešel všechny antény a kotvící body, vyrovnal vertikály do skoro přesně vertikální polohy a udělal spoustu fotek, včetně detailů jednotlivých prvků. Odpoledne jsem opět udělal pár spojení na všech pásmech a popovídal si asi dvě hodiny s Jirkou, OK2RZ. Pak jsem dolaďoval "operátorskou" pozici - židli, rozmístění "věcí" na stole, polepení stěn přehledy, mapami, motivačními hesly. Kolem osmé hodiny jsem šel spát. V tu dobu jsem si uvědomil, že jsem udělal chybu - měl jsem si jít lehnout (alespoň odpočívat) mnohem dříve.

Sestava na ZAČÁTKU závodu:

  • 160m: vertikál 25m s neladěnými radiály (cca 100m od stanice)
  • 80m: 4-Square s vyzdviženými laděnými radiály (na každý prvek dva, cca 50m od stanice)
  • 40m: 4-Square s vyzdviženými laděnými radiály (na každý prvek dva, cca 60m od stanice)
  • 20m: 2el @ 12m, 3el tribander @ 12m (obě cca 25m od stanice)
  • 15m: 2el @ 12m, 3el tribander @ 12m (obě cca 25m od stanice)
  • 10m: 6el @ 12m, 2el @ 12m, 3el tribander @ 12m (6el cca 15m od stanice)
  • 3x Beverage pro příjem (NW-SE, N-S, NE-SW), obousměrné nezakončené
  • RIG: IC-756, PA ACOM 2000 + AL-800H, PC Pentium, 15" monitor, program N6TR, elektrocentrála Honda 4kVA (pro PA), fázovače 4-square Comtek, přepínače a klíčování home-made.

Závod. Vzbudil jsem se hodinu a půl před začátkem závodu. Venku se již zvedal vítr, protentokrát z opačné strany, než foukal celý týden. Po poslední předzávodní hygieně jsem se najedl (dle N6KT jsem celý závod jedl jen rizoto a sladkosti) a zasedl k zařízení. Dvacítka byla zcela mrtvá, přestože ještě v osm duněla velmi silně. Zvolil jsem tedy variantu B, 80m. Našel jsem si osvědčený kmitočet kolem 3840 a dal CQ. Udělal jsem několik desítek QSO. Asi pět minut před začátkem závodu vypadla ochrana PA a všiml jsem si změny PSV. I na poslech se dělo něco podivného - vypadalo to jako špatný kontakt v koaxu. Snižoval jsem výkon ale PA stále vypadával. Již ve 23:59 mě zavolal OD5/OK1MU, dobrý násobič. Začal závod. Začal jsem být nepříčetný. Bez PA a s otazníkem, kolik signálu vlastně leze do vzduchu. Dobrý start... Po 15 minutách a 15 QSO jsem se rozhodl přejít na 40m a požádal jsem Jakuba, aby šel prohlédnout anténu pro 80m. Na 40m vše OK, rozjel se neuvěřitelný pile-up, 3-4 QSO každou minutu, zdržovalo mě velké množství stanic trvale volajících bez poslouchání a z toho vyplývající fakt, že dost často jsem musel předávaný kód opakovat. Mezitím se vrátil Jakub s tím, že na dvou vertikálech se vyzdvižené radiály díky větru "opřely" o vertikální část. Na 80m jsem se vrátil až v 04Z a vše bylo již OK. Při rozednění jsem zjistil, že tribander C3S, který byl ke stožáru připevněn provizorně, již vlaje pouze na vyvazovacích provazech a nedrží tedy směr podle otáčení stožáru. 1:0 pro počasí. Přesto prvních 24 hodin vypadalo velmi slibně - přes 3200 QSO, 4.4 mil bodů. Nejlepší hodina jen 185 QSO, což si vysvětluji faktem, že pile-upy byly tak velké, že se mi často nedařilo brát celé značky napoprvé a často jsem musel opakovat předávaný kód, protože stanice, které jsem odpovídal, byla rušena jinými volajícími. Stále se musím učit...

V noci se rozpoutala silná vichřice a déšť. Při jedné nutné přestávce pro vyloučení přebytečných tekutin jsem uviděl stožár s 3el tribanderem ohnutý velkým obloukem o skoro 180 stupňů tak, že anténa byla "vzhůru nohama" ve výšce asi 2m nad zemí. 2:0 pro počasí znamená ztrátu obou antén pro 20 a 15m. Zbývala C3S, která se ve větru zcela náhodně otáčela a mlátila o stožár. V té době jsem měl na 20m pouze 156 QSO a 382 na 15m. Navíc 6el monobander na 10m již neměl první direktor a čtvrtý direktor se "vyklepal" asi metr ze svého středu. (Závěr pro příště - všechny třmeny zabezpečit kontramatkou nebo dobrou perovkou.) K únavě po skoro 30 hodinách provozu se přidala silná deprese ze zmařených šancí na lepší umístění. Přestože noční a ranní provoz na dolních pásmech byl velmi dobrý, ztrácel jsem hodně díky únavě. Přestával jsem být schopen číst CW a provoz musel vypadat hrozně. Usínal jsem ve chvílích, kdy počítač předával kód... Věřil jsem, že krize přejde, ale zlepšení nějak nepřicházelo. Po rozednění jsem přešel na 10m a zjistil jsem špatné PSV na 6el. (v té době již 4.5 el). I signály na příjem byly výrazně slabší, než z vlajícího tribanderu C3S. Protože jsem měl pocit, že nemám již co ztratit, začal jsem hledat závadu. Poprvé jsem měl štěstí - závada byla hned v prvním kontrolovaném prvku - spojce koaxiálů poblíž paty stožáru. Tzv. barel byl celý ohořelý a ve zkratu. Bohužel zuhelnatěl i konektor na kabelu vedoucího k anténě... Předělávat PL-259 jsem v tomto stavu a v silném dešti nemohl, požádal jsem tedy Jakuba, aby koaxiál odizoloval a spojku nahradil klasickou "čokoládou". Anténa začala fungovat, i když teoretici jistě kroutí hlavou... (Důvod, proč konektor se spojkou shořely, vidím v pravděpodobném zatékání vody a v ne zcela pevném sevření středového pólu - vlastnost bohužel běžná, jak jsem později zjistil, i u jiných spojek.)

Hned ráno, během silného větru a deště, Jakub demontoval 3el tribander z ohnutého stožáru a nainstaloval jej alespoň provizorně asi 1m nad střechu bunkru. Samozřejmě bez rotátoru, s možností otáčení provazem. Lepší než nic. Na tuto anténu jsem udělal 344 QSO na 20m a 246 na 15m. Někdy kolem deváté ráno se mi udělalo špatně od žaludku, přestával jsem vidět a začaly mě brnět ruce. Podle doktorů příznaky "absolutního vyčerpání". Snažil jsem se to zahnat pitím (dobře) a provozem ve stoje (blbost). Po asi půl hodině to zmizelo ale strašně spát se mi chtělo stále. Protože jsem si byl vědom, že hodně ztrácím nekoncentrovaným provozem, rozhodl jsem se ve 13:30Z pro 90-minutový spánek. Teorie jedenapůl hodinových spánkových cyklů opravdu funguje - po probuzení jsem se až do konce závodu cítil zcela v pořádku. Litoval jsem, že jsem tuto přestávku neudělal někdy v noci...

Večer jsem si všiml, že nějak divně směrují 4-square. Protože jsem nechtěl ztrácet další čas a dovolával jsem se uspokojivě, nevěnoval jsem tomu moc pozornost. V pondělí po závodě jsem zjistil, že u několika prvků obou 4-SQ byly ulámané přívody k balunům - někde u vertikální části, někde u radiálů...

Sestava na KONCI závodu:

  • 160m: vertikál 25m s neladěnými radiály
  • 80m: vertikál
  • 40m: vertikál
  • 20m: 3el tribander @ 3m
  • 15m: 3el tribander @ 3m
  • 10m: 4 a půl el. @ 12m

Výsledek:

160m: 354Q, 60D, 12Z
80m: 827Q, 82D, 26Z
40m: 1359Q, 85D, 25Z
20m: 508Q, 79D, 27Z
15m: 643Q, 72D, 25Z
10m: 1389Q, 81D, 27Z

Celkem: 5080Q, 459D, 142Z

Celkový výsledek = 8 837 705 bodů

Závěr.Celý závod byl fantastický zážitek. Neuvěřitelné pileupy a radost z přetahování násobičů z pásma na pásmo byly asi nejzajímavější. Být jedinou stanicí v násobičové zemi je pohádka... Mrzí mne skutečnost, že se mi nedařilo dosahovat vyšších rejtů, protože jsem nebyl schopen číst celé značky napoprvé. Rovněž zdržovala nedočkavost a nekázeň stanic - trvalým jevem byl stav, kdy jsem dal např. OK1A? 5nn33 a odpovědělo asi 10 stanic někdy i zcela odlišných značek. Obecně mi připadalo, že otazník je pro mnoho stanic znakem reprezentujícím celou jejich značku... Když jsem otazník nepoužil, bohužel zase často nevolala ani "ta pravá" stanice. Nejlepší hodina 185 QSO, nejlepších 10 minut 40 QSO. 5 QSO za minutu jsem udělal 21x, 4 QSO/min 288x, 3 QSO/min 733x. Co se týče techniky - až na problémy s anténami nebyl problém. Počasí netřeba komentovat - tento závod byl můj desátý z Pantellerie a musím konstatovat, že počasí bylo to nejhorší.

Balení a návrat. Celé pondělí pršelo. Pouze jsme "shodili" antény na zem, aby se ještě více nepoškodili a věnovali se balení uvnitř. V úterý jsme balení dokončili a ve středu jsme trajektem opustili ostrov - měli jsme štěstí, protože se ráno zdvihl silný vítr a velké vlny a kdyby to nastalo o několik hodin dříve, trajekt by jistě nepřijel...

Na úplný závěr chci poděkovat všem, kteří mi pomohli zažít to, na co budu celý rok vzpomínat. Především děkuji své ženě Adélce za pochopení a toleranci mé choroby, KV závodění. Velmi děkuji i Jakubovi za opakovanou účast na akci, která mu jako normálnímu člověku přijde přinejmenším divná. Dále Evě - tlumočnici za pomoc při místní komunikaci, Jirkovi, OK2RZ, za takticko-technickou pomoc a podporu před závodem, Mladošovi, OK1MD, za skvělou anténu, týmu IH9P za skvělou značku a všem ostatním, kteří mi nějak pomáhali akci realizovat.


CQ WW DX CW 1998 - IH9/OL5Y - 80m

Pantelleria

Pro letošní contestové telegrafní posvícení jsem opustil kategorii MultiOp a zvolil jsem již osvědčenou variantu SO SB. Protože jsem chtěl zasáhnout do bojů o přední místa, zvolil jsem pásmo 80m, pro které je poloha Pantellerie poměrně výhodná. Celou akci jsem pojal velmi skromně - tým sestával ze tří lidí: já, můj bratr Jakub a již tradičně Markéta jako tlumočnice. O to více péče bylo věnováno přípravě, plánování a zabezpečení. Jak se později ukázalo, ani 100% zálohování není pro Murphyho problém.

Z Prahy jsme se vypravili v sobotu ráno, jak se již stalo zvyklostí. Cesta byla naplánována po souši až na Sicílii, a to tak, abychom stihli trajekt na Pantellerii v neděli večer. Měli jsme časovou rezervu cca 10 hodin. Teplota v Praze při odjezdu byla mírně pod nulou a všichni jsme doufali, že směrem k jihu půjde rychle nahoru - už jen proto, že v našem autě nefungovalo topení. Opak byl pravdou - až k Alpám mrzlo a v autě bylo kolem 10 stupňů. Asi 100km za Římem jsme se na parkovišti uložili ke spánku - to již bylo relativně tepleji, asi 5 nad nulou. Na jihu Itálie, v Calabrii, nás čekalo překvapení v podobě asi 20 cm sněhu a zmrzlé silnice. V této části Itálie není sníh a mráz příliš obvyklý, a tak zde ani nemají posypové vozy a jiné podobné prostředky. Díky tomu se jízda změnila v učiněné dobrodružství při rychlosti kolem 30-50km/h. Cestou po Sicílii jsme se krátce zastavili u Giuseppeho, IT9BLB, v Palermu, a IT9HBT a IT9FXY v Marsale. Po příjezdu do Trapaně, odkud odjíždí trajekty na Pantellerii, jsme se dozvěděli, že nedělní trajekt je kvůli vlnám zrušen a že snad pojede v pondělí. První komplikace. Protože jsme potřebovali již skutečný odpočinek, ubytovali jsme se v hotelu a zcela využili dobu do 12. hodiny následujícího dne, určenou pro opuštění pokoje, ke spánku. Nevím, zda si dovedete představit, co to obnáší trávit den nicneděláním v cizím městě s omezeným rozpočtem, za silného větru a občasného deště. Nebylo to nic, co bych se snažil vyhledávat. Ve 22:00, kdy je rozhodující čas pro rozhodnutí, zda trajekt pojede či nikoliv, nám bylo sděleno, že počasí je bohužel stále špatné a že možná v úterý ráno. Druhou noc jsme strávili ve spacácích v přístavu při cca 12 stupních, což bylo mnohem příjemnější, než v mnohem větší zimě na parkovišti. V úterý v 7:00 jsme mimořádným trajektem konečně vypluli. Ještě týž den odpoledne jsme začali s montáží antén a přípravou pracoviště.

Celková sestava včetně záložních zařízení sestávala z těchto prvků:

  • Anténa 4-Square. Každý ze čtyř vertikálů měl dva vyzdvižené radiály, byl 16m vysoký a do rezonance byl doladěn tzv. lineárním prodloužením ve výšce 4 m.
  • Vertikál 27m s klasickými uzemněnými radiály přizpůsobený pomocí transmatche MFJ-989.
  • Inv. V se středem ve výšce 14m.
  • Tři beverage: severozápad (zakončený, cca 200m), sever (nezakončený, cca 250m) a severovýchod (nezakončený, cca 300m).
  • TRX IC-756 jako hlavní a IC-706 jako záložní, za jehož zapůjčení děkuji Slávkovi OK1TN (pro tento závod KP2AD).
  • PA Ameritron AL-800H, PA home-made a záložní Kenwood TL-922. Oba koncové stupně byly vybaveny elektronickým teploměrem vycházejícího vzduchu, jejichž displeje jsem si umístil přímo před oči - v SSB části totiž shořel u jednoho PA transformátor.
  • PC 486 s barevným monitorem 10" pro N6TR a notebook Compaq Armada 1540D pro nahrávání celého závodu a jako záložní.
  • Elektrocentrála 4kW Honda pro napájení PA (v našem QTH je velmi slabá síť, při zatížení cca 2kW poklesne napětí na 175V).
  • Inteligentní anténní a ovládací přepínač vlastní výroby pro přepínání vysílacích a přijímacích antén a buzení dvou PA. A ještě jeden podobný přepínač předchozí verze jako záložní.
  • Galvanický oddělovač vlastní výroby, řešící vzájemné oddělení TRXu, počítače, PTT přepínače, TNC a s vestavěným band-dekodérem (pro automatické přepínání pásmových filtrů a antén se změnou pásma. Vše je řešeno pomocí optronů a hlavním účelem je odstranění problémů s různým šifrováním a podobně.
  • Dva pracovní stolky, židle, lampičky, mapy, DX-edge (velmi užitečná pomůcka zobrazující, kde je v danou chvíli tma), seznam nahlášených expedic, manuál k N6TR, sešit, tužky a pastička.

Protože jsme měli oproti plánu jeden a půl dne zpoždění, museli jsme si pospíšit a využít každou chvilku denního světla. Práci jsme začínali v půl sedmé se svítáním a končili se západem v 16:30. Kromě středy, kdy foukal poměrně nepříjemný vítr, nám počasí přálo. Původní záměr, mít vše připraveno ve středu odpoledne, sice nevyšel, ale i tak vše vypadalo dobře. Ve středu odpoledne přišel první velký problém - u obou místních pump došel bezolovnatý benzín. Ten jsme potřebovali pro elektrocentrálu a byl na něm závislý provoz PA. Cisterna s další dodávkou měla dorazit v úterý po závodě. Zdálo se mi to zcela neuvěřitelné - celý ostrov byl bez benzínu. Pumpaři tankovali do všech aut normální olovnatý super - dělají to tak vždycky a ničemu to prý nevadí. Za tím účelem měli upraveny i čerpací hubice, aby se vešly do moderních aut. Absolutně zmanipulovaní jsme dočerpali do nádrže našeho auta 20l a vzniklý mix jsme hadičkou natáhli do jednoho kanystru a několika lahví od Dobré vody. Spotřeba centrály byla zhruba 1l za hodinu, a tak jsme získali směs na celý závod.

Při první zatěžkávací zkoušce ve čtvrtek večer se z jednoho PA ozvala rána a přestal téci anodový proud. Po částečném rozebrání jsem zjistil, že se přepálila anodová tlumivka. Příčina byla jednoduchá - při jejím navíjení došlo k tomu, že poslední závit jaksi sklouzl a "vrátil" se o cca 10 závitů zpět. Díky tomu bylo "mezizávitové" napětí příliš vysoké a není lepší chvíle na proražení, než při contestové expedici. Oprava byla velmi snadná - jediným "problémem" bylo projevení se jednoho z Murphyho zákonů: po závěrečném zakrytování a upevnění 18 šroubů jsem začal postrádat kovovou krabičku s kalafunou. Po chvíli mi bylo jasné, že zůstala uvnitř, a tak se celý proces dekrytace a krytace opakoval. Naštěstí ji vykonal můj pomocník Jakub. V té době jsem již měl vybudováno celé pracoviště a byl QRV se všemi vysílacími anténami. Na pátek zbývalo položit a připojit cca 700m koaxu k beverage. Tato činnost byla spolu s natahováním vlastních beverage pravděpodobně nejméně příjemná - okolní terén sestává z lávové vyvřeliny v podobě velmi ostrých kamenů o velikosti 20 cm až dva metry. Kolem třetí hodiny odpoledne jsme byli hotovi, Jakub s Markétou odjeli do místa ubytování a já zůstal osamocen s pocity netrpělivého očekávání a obavou z toho, co se ještě přihodí.

Po navázání několika kontrolních spojení při západu slunce jsem si šel lehnout do spacáku. Asi kolem desáté večer mě probudil prudký déšť a bouřka. Už to začíná, uvědomil jsem si, a pokoušel jsem se pokračovat ve spánku. Vzbudil mě budík ve 23:15 UTC. V klidu jsem vše pozapínal, "nasnídal" se a sedl k zařízení. Ve 23:30 se objevili naši Italští známí - že se jdou podívat, jak mi to jde. Asi 15 minut jsem se stoupající nervozitou sledoval jejich hovor (neumím Italsky) a gestikulaci. Vzhledem k tomu, co vše pro nás vždy dělají, bylo nemožné je vyhodit. Navíc jsem jim to ani neuměl říct. Naštěstí mě požádali, abych jim ukázal, jak vysílám. Rukama a gesty jsem jim vysvětli, že za čtvrt hodiny začíná závod a že když přijdou potom, tak vše uvidí. K mé úlevě odešli s tím, že se vrátí zhruba v půl druhé. Vyběhl jsem nastartovat elektrocentrálu a zapnout home-made PA, který byl kvůli hluku rovněž venku. Poslední kontrola před startem. A je to tady - velký vertikál má špatné PSV a nic na něj není slyšet. Již v panice (23:55) jsem zaklíčoval TRX cca 20W a s baterkou jsem vyběhl hledat závadu k anténě vzdálené po cestě asi 150m. Na místě jsem zjistil (transmatch MFJ-989 má naštěstí zabudovaný PSV metr), že neprochází žádný výkon. Vrátil jsem se tedy zpět. Po kontrole kabelů jsem zjistil, že přepínač mezi dipólem a tímto vertikálem byl přepnutý v mezipoloze... Ulevilo se mi. Musel jsem však celý běh absolvovat ještě jednou, protože jsem při první cestě nevrátil vše do "vodotěsného" stavu. K TRXu jsem dosedl asi 3 minuty po začátku závodu a silně zadýchaný po absolvovaném běhu na 600m. Našel jsem si místo kolem avizovaných 3542 kHz a závod konečně začal.

Taktiku do závodu jsem si vytýčil v následujících bodech:

  • Minimalizovat počet chyb. Nezalogovat žádné QSO, u kterého bych neměl potvrzenou značku.
  • Minimálně 1x za dvě hodiny prohlédnout pásmo a udělat, co mi chybí.
  • Soustředit se na nahlášené expedice.

Přestože jsem byl neustále sužován probíhající bouřkou, začátek byl strhující. Po 4 hodinách jsem měl v deníku 530 QSO. Nestíhal jsem ani dolít benzín do centrály, a tak jsem nedobrovolně přešel do kategorie LP. Takto vynucenou přestávku pile-upu jsem využil k posbírání několika násobičů. Jediné, co mi vadilo, byla hrozná zima - moje stanoviště bylo umístěno v otevřeném rozbořeném "bunkru" a v noci bylo kolem 12 stupňů. Pomocí elektrického přímotopu jsem si ohříval alespoň ruce. QRN velmi ztěžovalo čtení značek napoprvé, což se projevilo i na rejtu. Ve 4:30Z někde v blízkém okolí uhodil blesk. PC se restartoval a po spuštění N6TR nešlo klíčování ani PTT. Po chvíli laborování jsem zjistil, že odešel paralelní port. Zcela pomaten jsem udělal zásadní chybu - přepojil na notebook a přetáhl data. Ještě než jsem zasedl, abych pokračoval v závodě, situace se opakovala. Chtělo se mi brečet. Představoval jsem si, jak budu psát do sešitu, jak povedu přehled násobičů a podobné věci. Po chvíli jsem si uvědomil, že nejde "pouze" klíčování a že deník počítač povede normálně dál. Přepojil jsem tedy pastičku přímo k TRXu a zahájil "ruční" provoz. Byl jsem překvapen, jak si člověk snadno zvykne na poloautomatický provoz s pomocí PC. Připadal jsem si jak ti, jenž dávají svou značku 3x a přitom pokaždé jinou. Po zavření pásma v 7:30Z (cca hodinu po východu slunce) jsem měl v deníku 654 QSO. Mezitím jsem si rozmyslel, co udělám s klíčováním - musel jsem vyrobit redukci pro připojení na sériový port. Při realizaci tohoto plánu jsem zjistil další škody v podobě odešlého galvanického oddělovače. Naštěstí jsem měl záložní klíčovací obvody. Řešení bylo celkem triviální a mělo jedinou nevýhodu - nemohl jsem v N6TR využívat pastičku, protože tu je možné připojit jen přes paralelní port. Zůstal jsem tedy u varianty využití BUGu uvnitř TRXu. V průběhu oprav jsem přemýšlel i nad příčinou, proč k tomuto poškození vůbec došlo. A jako obvykle - moje chyba. Galvanické oddělení je skvělá věc, při jeho použití je však zcela nutné (nyní i ověřeno) jednotlivá zařízení uzemnit. Na uzemnění počítačů jsem v mém případě zapomněl...

Ulehl jsem k odpočinku. Zároveň jsem povolal Jakuba, aby po zbytek závodu byl se mnou. Hlavním důvodem byla starost o centrálu a její pravidelné krmení. Druhým důvodem byla jistota, že v případě nenadálé události bude někdo, kdo bude schopen pomoci. Zamyslel jsem se i nad tím, zda se využitím jiné osoby k dolévání benzínu do centrály nezařazuji do kategorie "Assisted". Úvaha je však samozřejmě absurdní - každý operátor používá podporu tohoto druhu...

Budík mě vzbudil kolem třetí hodiny místního času. Již před západem slunce začaly chodit DXy z východu. V šest hodin se rozjel fantastický pile-up JA stanic. Spolu s EU stanicemi to dávalo velmi pěkný rejt. Bohužel se také začal zvedat vítr. Ve 23 hodin přišel první Američan a od té chvíle jsem si připadal jak na 20m - střídaly se stanice z USA a JA a to vše při rejtu 100 - 150! Přitom jsem byl na 80m...

Venku zuřila vichřice (přesně ve stejnou dobu jako před rokem) - vertikály byly ohnuté jak pruty, hluk způsoboval značné QRM a venku bylo obtížné se udržet ve stoje. Připadalo mi, že čím silnější je vítr, tím větší je pile-up. Bohužel jsem stále trnul, kdy PSV vyletí, což bude znamenat konec některé z antén. Díky tomu jsem si tyto nádherné chvilky na pásmu moc nevychutnal. Po třech hodinách se vítr trochu uklidnil a já mohl s uspokojením konstatovat, že již umím stavět vertikály a lehké stožáry.

V 7 hodin ráno jsem měl v deníku 1600 QSO. K odpočinku jsem zajel do hotelu, kde jsem se osprchoval a na 4 hodiny ulehl. Stále jsem nemohl uvěřit, že by osmdesátka tak skvěle chodila. První spojení odpoledne jsem udělal již po obědě. Protože jsem si byl vědom toho, že mám velkou rezervu v násobičích, poslední etapu jsem se snažil věnovat právě jim. Bohužel se to moc nedařilo - místo toho přibylo do deníku dalších 550 QSO. Celkové skóre vypadá takto: 2113 QSO, z toho 384 Severní Amerika, 252 Asie (137 JA), 129 OK, 28 OM. Násobiče: 102 zemí, 28 zón. Celkem 757 tisíc bodů. Mimochodem - dělal jsem 167 dublů. Je až neuvěřitelné, kolik stanic mě volalo dvakrát a dokonce i třikrát...

Z běžných násobičů mi chybí celá Austrálie, ZS, KL7 a skoro celá jižní Amerika (dělal jsem pouze 2 QSO s jižní Amerikou!). Příčiny jsou zřejmě dvě. První z nich je nedostatek zkušeností s DX provozem na 80m - provozu se věnuji pouze v závodech, doma nemám vůbec žádnou anténu. Druhou je fakt, že směrem na jih a jihozápad není z mého stanoviště moře, nýbrž pevnina, a ve vzdálenosti cca 5 km 800 m vysoký kopec z lávové vyvřeliny.

V pondělí ráno jsme začali balit a po obědě jsme byli hotovi. Večer jsme absolvovali několik společenských návštěv a tradiční slavnostní večeři v pizzerii. Druhý den ráno jsme podle plavebního řádu odpluli trajektem na Sicílii a vydali se na 24 hodinovou cestu zpátky domů.

Závěrem chci poděkovat Jakubovi za jeho aktivní zapojení do činnosti, která má se zdravým rozumem jen málo společného. Velkou zásluhu mají rovněž firmy, bez jejichž pomoci by se expedice na CQ WW DX 98 nemohly uskutečnit. Jsou to: Radio and Communication Consulting, Cero, FJL, FKK, Gastal, 3R, Aktis a Cassiopeia Consulting. Dík patří také Bohoušovi, OK1VK, za vynikající práci QSL manažera, a všem stanicím, které se mnou navázaly spojení.

Závěry a zkušenosti

  • Anténa Inverted V ve výšce kolem 20m je v dané lokalitě na 80m zcela zbytečná. Veškeré signály jsou z ní řádově slabší, cca 10-30dB. Jedinou výjimkou jsou stanice ze Sicílie a 3V8, kde je naopak jakýkoliv vertikál o 20 dB slabší. Ale protože jde jen o několik spojení a není podstatné, zda mě slyší 59+10dB nebo 59+30 dB, není třeba její stavbou ztrácet čas. Stejnou zkušenost jsem získal na 160m v CQ WPX.
  • Osvědčilo se umístit veškeré hlučné prvky tak, aby vůbec nerušily. Já jsem takto umístil jeden PA (kromě elektrocentrály) a byl jsem nadšený ze vzniklého ticha - hluk místo toho způsobovala vichřice a bouřka.
  • Vertikály a stožáry ve stylu "portable" je třeba kotvit do čtyřech stran po 90 stupních. Pak mají šanci přežít vše. Stavbu všech našich antén (4x 16m hliník, 1x 14m dřevo) jsme realizovali ve dvou lidech. Nejprve jsme na zemi naměřili a přivázali kotvy ze třech stran (dvě sady z boku a jednu "pod stožárem"). Upevnili jsme patu tak, aby nemohla "ustřelit". Poté jeden člověk stožár zdvihal a podpíral a druhý tahal za zbývající sadu kotev. Po vztyčení jsme jen "doladili" vertikální polohu a stožár vyrovnali.
  • 4-square se při provozu ukázal jako vynikající anténa, a to i ve srovnání s 27m vertikálem. Rozdíl byl od nuly do 2S. Navíc pro příjem dával mnohem čistší signály, srovnatelné se signály z beverage, ovšem řádově silnější. Samozřejmě pouze za podmínky, že neprší - za deště byl i zde charakteristický šum v síle 59+30 dB, takže beverage byly zcela nutné. Rozdíly při přepínání směrů jsou až neuvěřitelné - některé takřka nečitelné signály po přepnutí do správného směru vylezou na úroveň pohybující S-metrem. Přivezl jsem vertikály do OK a chystáme se s Jirkou, OK2RZ, udělat podrobné porovnání jak s vysokým vertikálem s ideální zemí, tak s 2el Yagi.

Pantelleria

Tak je to zase tady - ostrov Pantelleria. Doufám, že vás tím neobtěžuji příliš často. Pokud byste si rádi přečetli také o něčem jiném, přesvědčte své přátele, aby se také podělili o zkušenosti a dojmy. A nebo ještě lépe - napište něco sami...

Nevím přesně, jak to všechno začalo. Ale první myšlenka na uspořádání větší mezinárodní expedice na IH9 se zrodila v hlavách IT9BLB (Joe, Giuseppe) a K7FL (Denis) těsně po CQ Contestu 1997. Já osobně jsem se o chystané akci dozvěděl až letos v srpnu. Po výměně dvou nepatrně jiskřivých e-mailů týkajících se nároku či nenároku místních (sicilských) amatérů na Pantellerii jsme se velmi hladce a korektně domluvili na sjednocení úsilí a realizování jediné a společné akce.

V období před odjezdem probíhala velmi intenzivní příprava, spočívající v rozsáhlých e-mailových diskusích. Šokovala mě preciznost a zodpovědnost, se kterou k věci přistupovali američtí členové týmu. Veškerá možná problematika, zahrnující antény vysílací zařízení, PC síť, spaní, jídlo, CONDX, dopravu, provoz a podobně byla velmi podrobně rozebrána a naplánována. A to do posledního detailu, jako například kdo poveze propojovací kabel mezi PSV-metrem a PA či jaké velikosti klíčů má obsahovat sada nářadí. Když jsem několikrát naivně poznamenal, že mi některé věci připadá trochu zbytečné plánovat dopředu, napsal mi jeden "evropský" člen týmu, Marco, IT9WPO, že "Američani si ani nedojdou na záchod, pokud to nemají naplánované". Nyní, když je to vše za mnou, musím zcela otevřeně uznat velký a zásadní přínos takovýchto detailních příprav.

V průběhu příprav mne zneklidňovala ještě jedna věc - nemohl jsem se zbavit dojmu, že většina členů týmu se domnívá, že z IH9 se dá CQ WW vyhrát možná i s dipólem na všech pásmech, včetně horních. Ale rozhodl jsem se nijak zásadně neprotestovat a brát vše jako velkou příležitost získat zkušenosti. Několikrát jsem sice poznamenal, že podle mne 2el Yagi na 14MHz nemá šanci, že na vertikál se na 160m a 80m v dané lokalitě moc poslouchat nedá, a podobně. Nakonec se přece jenom něco lepšího podařit prosadilo...

Týden před závodem Joe, IT9BLB, vítězoslavně oznámil, že právě obdržel povolení na speciální značku IH9P. Nic lepšího jsme si v podstatě nemohli přát.

Na místo přijela část členů v úterý před závodem, zbytek ve středu. Osobně jsem to považoval za hazard, ale měli jsme štěstí - počasí bylo výborné a dalo se pracovat od svítání do západu. Nakonec se podařilo postavit samostatná pracoviště pro všech 6 pásem (původní plán byl pouze 4 pracoviště a sdílet 80/160/10).

  • 160m: Anténa vertikál 26m Titanex. Jde v podstatě o obyčejný vertikál z kvalitního duralu (údajně titan) se stříbrnou cívkou v přizpůsobení - to za "pouhých" 2000 USD. Chodilo to však velmi dobře. Na příjem dva Beverage kolem 130m - sever a severozápad. TRX IC-751 + PA. Bohužel až během závodu jsme zjistili, že TRX produkuje velký šum na okolních pásmech, především na 80 m, takže zde nebylo možno vůbec použít beverage.
  • 80m: 4-square. Na osmdesátce jsem trávil poměrně hodně času a musím říci, že jsem byl s anténou velmi spokojen. Co jsem slyšel, to jsem udělal - bohužel pouze "za tmy" - po východu slunce jsem nebyl schopen západním směrem prorazit pile-up z EU, kde byla ještě tma. Fascinovalo mě směrování - podle teorie je sice poměr mezi jednotlivými směry několik dB - já jsem si však viděl rozdíly 2-3 S. Podle informací od Jirky, OK2RZ, jsme byli sice výrazně slabší než IG9T z Lampedusy, ale zřejmě je problém v tom, že zde mají jiný 300 W koncový stupeň.
  • 40m: 4-square. I na tomto "pásmu hrůzy" se nám jevila anténa velmi dobře. Potvrdilo nám to i několik stanic, které si pochvalovaly sílu signálu. Bohužel zde nám v těch nejdůležitějších chvílích závodu několikrát přestal fungovat PA, takže jsme ztratili jak kmitočet, tak několik set QSO.
  • 20m: 3el Yagi (by IT9BLB) 20m nad zemí. K tomu se asi nedá nic dodat. Snad jen to, že podle všech zúčastněných měla anténa velmi "hezký" vyzařovací diagram, bez znatelných postranních laloků.
  • 15m: 3el Yagi (Force12) 13m nad zemí. Na tomto pásmu bylo mnohem příjemněji, než na nižších pásmech - relativně silné signály, mnohem méně QRM. Desetiminutové rejty mnohokrát přesáhly 300.
  • 10m: 4el Yagi (by I8QLS) 13m nad zemí + 3el Yagi (by I8QLS) 5m nad zemí. Pásmo za odměnu - spousta místa, během otevření silné signály. Nízkou anténu jsme postavili kvůli short-skipům do EU. Vždy však byla lepší 4el - někdy nepatrně, někdy zcela neuvěřitelně o několik desítek dB.

Složení týmu: K7FL (vedoucí expedice), ZS6NW (operační šéf), IT9BLB (technický šéf), I8QLS (10m), IT9WPO (40m), IT9BLB (20m), IT9VDQ, IT9ZGY (40m), IT9TQH, IN3QBR (15m), WA7EQW (15m, QSL manažer), KR7X (20m), W1NA (160m a 80m), OK1FUA (80m, párkrát 15m a 20m).

Jak jsme dopadli:

BAND - QSO - ZONES - COUNTRIES
160 - 647 - 10 - 69
80 - 1081 - 20 - 87
40 - 1640 - 33 - 116
20 - 2826 - 40 - 152
15 - 2531 - 36 - 136
10 - 2399 - 36 - 162
Celkem - 11124 - 175 - 722
29,707,743 bodů

Závěrem shrnuji své dojmy do několika bodů:

  • Vynikající skupina "nosných" osob, které mají jasný a společný cíl a dělají pro něj od začátku do konce maximum. Nikdy jsem nic takového dosud nezažil.
  • Fantastická taktická příprava Jana, ZS6NW.
  • Máme značné rezervy jak v technickém vybavení, tak v operátorském obsazení. Velkým problémem byla absence násobičových pracovišť. Všichni to víme a to jsou dobré předpoklady do budoucna.
  • Většina lidí má podobnou vlastnost - nechuť poučit se na chybách jiných. I v tomto složení bylo třeba ověřit, že stožáry kotvené do 3 směrů jsou velmi nebezpečné a snadno padají, že kotvy by měly svírat se stožárem minimálně 45stupňů a že 3el na horních pásmech není nic moc.
  • Velkým problémem byla skutečnost, že Italští členové se přes výrazné protesty ostatních během práce spolu domlouvali italsky, což při zdvihání stožárů je velmi nebezpečné.
  • Bez osobních vazeb a znalosti místních poměrů se podobná akce takřka nedá realizovat. Jako příklad uvádím jeden fakt - pro současný provoz šesti stanic s PA je třeba cca 80A při 220V. Dovedete si představit řešit tento problém bez spolupráce s místním elektrorozvodným podnikem? Já osobně nikoliv. Dík patří IT9BLB...

CQ WW WPX 98 - CW - Pantelleria Island

Před několika dny jsme se vrátili z další expedice na IH9 - CQ WW WPX Contest - CW část. Zúčastnili jsme se tentokrát ve dvou kategoriích: MOST pod značkou IH9/OK5DX (operátoři OK1CW, 1MD, 2BFN, 2GG a 1FUA) a SO 160m jako IH9/OL5Y (OK1FUA).

Podrobnosti o celé výpravě, kterou vedl Vláďa OK1CW, budou uvedeny v příštím čísle, nyní vám prozradím předběžné výsledky:

IH9/OK5DX:
160m: 41 QSO, 240 bodů, 5 prefixů
80m: 293 QSO, 1754 bodů, 15 prefixů
40m: 732 QSO, 4376 bodů, 259 prefixů
20m: 1216 QSO, 3649 bodů, 229 prefixů
15m: 1314 QSO, 3929 bodů, 249 prefixů
10m: 253 QSO, 743 bodů, 41 prefixů
Celkem: 3849 QSO, 14691 bodů, 798 prefixů
Celkový výsledek: 11 723 418 bodů.

Použité zařízení: TS-850, TS-950, TL-922, Beta91, dva PC s N6TR propojeny pomocí radiomodemů RACOM.
Antény: 4el Quad (20, 15, 10), 2el Quad (20, 15, 10), inv.V (40, 80, 160), vertikál L/4 (40, 80, 160), 3x obousměrný beverage 200 m

IH9/OL5Y - 160m
322 QSO, 1922 bodů, 185 prefixů
Celkový výsledek: 355 570 bodů - nový světový rekord ! (starý rekord byl 259000 bodů - 4X4NJ z roku 1996).

Použité zařízení: IC-756, TL-922, PC s N6TR
Antény: inv.V 16m nad zemí, vertikál 30m, 3x obousměrný beverage 200m

Vysílací antény byly umístěny cca 30m od mořské hladiny, beverage ve vzdálenosti cca 300m. Právě poloha antén zajistila poměrně silný signál jak v EU tak v USA. Při porovnávání Inv.V a vertikálu byl vždy lepší (asi ve dvou případech stejný) vertikál - příště již Inv.V stavět nebudeme. Vertikál byl připojen a vyladěn pomocí standardního transmatche (MFJ-989). Dva beverage fungovaly velmi dobře (třetí nic moc) - přestože byly v podstatě položeny na mohutných kamenech lemujících celé pobřeží ostrova (i takovéto natažení 3x200m drátu bylo neuvěřitelně vysilující, díky již zmíněným ostrým kamenům z lávové vyvřeliny). Vzhledem k absenci jakékoliv země, do které by šlo zatlouci či zavrtat zemnící kolík, a vzhledem k nedostatku času, zvolili jsme variantu nezakončených beverage. Zem v místě připojení jsme nahradili třemi laděnými čtvrtvlnými dráty. Fungovalo to velmi uspokojivě - přesto jsou zde značné rezervy. Jenže postavení beverage jak mají být, by v tomto terénu trvalo několik dní...

Vlastní závod byl doprovázen silným QRN z EU, což se projevilo především na rychlosti provozu. Vertikál "táhl" fantasticky - skoro každá stanice přišla na první zavolání (samozřejmě s požadavkem opakovat nepraktickou značku, HI). Podmínky, zvlášť druhou noc, byly velmi špatné. Dělal jsem 10 USA stanic, všechny první noc (z pátku na sobotu) a všechny na výzvu. Druhou noc jsem neslyšel ani jednu stanici ze Severní Ameriky. Z DXů jsem dále dělal 10 asijských stanic a 4 z Afriky. Rovněž žádného JA jsem nezaznamenal. Velkou výhodou značné vzdálenosti od Evropy je to, že síla stanic není tak rozdílná, jako ve středu EU. Nejsilnější stanice typu 9A1A a podobně byly max. S9 (podle S-metru), čili nebyl problém 400Hz od nich dělat spojení. Nevýhodou zase je, že před setměním je pásmo zcela mrtvé a ani mě v té době nikdo nezavolal. Závěrem chci velmi poděkovat stanicím z OK, kterých jsem dělal celkem 54. I to velmi pomohlo tomu, že se mi podařilo udělat nejlepší světový výsledek v tomto závodě.


Cyklus contestových expedic v roce 1998 jsme zahájili SSB částí CQ WW WPX. Cíle této relativně skromné akce byly 3:

  • Vyzkoušet a porovnat antény typu vertikál na horních KV pásmech, zjistit vliv jejich umístění vzhledem k moři.
  • Porovnat mezi sebou antény Zach 3el tribander 20-10m, Force12 C3S (20-10m, 2el. pro každé pásmo), 4el Quad a čtvrtvlnný vertikál.
  • Zúčastnit se uvedeného závodu v kategoriích SOSB (jeden op. - jedno pásmo), IH9/OK1JR na 10m, IH9/OL5Y na 15m a IH9/OK1MM na 80m.

Akce se zúčastnili 3 operátoři, 3 členové podpůrného týmu a dvě děti. Na místě srazu, v sobotu 21.4. ráno, jsme narazili na první problém - dvě použitá osobní auta jsou příliš malá. Přestože byla obě vybavena střešním "kufrem" maximální velikosti, nepodařilo se všechen připravený materiál dovnitř naskládat. Pro představu - chtěli jsme odvézt tři kompletní KV pracoviště (TRX, PA, příslušenství, anténní člen a počítač), náhradní PA a TRX, vertikály na pásma 160, 80, 40 a 4ks na 20m, dvě plachty 8x10m, dva velké akumulátory, bedny s nářadím, 200m koaxiálu, stan, spacáky, osobní věci a jídlo pro 8 lidí na 10 dní. Nakonec se podařilo takřka nemožné a jediné, co muselo zůstat v Praze, byl záložní PA TL-922, monitor k počítači a anténní člen. Věděli jsme, že monitor si můžeme na ostrově zapůjčit, že musíme antény vyladit na PSV blízké 1:1 a museli jsme se smířit s tím, že v případě poruchy PA pojede příslušný nešťastník v kategori LP. Auta byla silně přetížena, cestující zaskládáni jídlem - ale vyjeli jsme. Čekalo nás 2600 km jízdy, vše po dálnicích. Z obavy o pneumatiky a střešní kufry jsme jeli stále cca 120km/h. Cesta proběhla bez problémů, zbyl ještě čas na Pizzu v Trapani v neděli večer společně s přáteli Rinem, IT9FXY, a Giuseppem, IT9HBT. Po nalodění na trajekt na Pantellerii kolem půlnoci z neděle na pondělí jsme všichni ulehli do kajut k tvrdému spánku.

V pondělí zhruba v půl šesté ráno nás personál vzbudil do prvního pracovního dne. Přesunuli jsme se z trajektu do našeho QTH a zahájili zásadní rozvahou, spočívající v pobíhání s kompasem po kopcích v okolí našeho bungalovu. Po zkušenostech z roku 97 nás již ani nepřekvapilo, že po našem příjezdu začalo pršet a teplota klesla na nějakých 12 stupňů. Vybrali jsme opět o fous lepší polohy pro umístění antén tak, že ze všech míst pro stožáry je v rozsahu cca 270 až 60 stupňů přímá viditelnost na moře. To nás uspokojilo, a tak jsme zajeli do města pro předem objednaného džípa, který je nutný pro převoz materiálu z prostor, kde byl uložen. Tu nás potkalo první překvapení - místo vozidla 4x4 nás čekal mikrobus Fiat Panorama. S ujištěním, že nám určitě poslouží stejně dobře. Po kratší diskusi, ve které jsme se snažili vyjádřit pochyby a ze které vyplynulo, že u džípu nejdou brzdy, jsme to vzdali a vydali se stěhovat dovezený i uskladněný materiál. Ukázalo se, že náš "džíp" není sice určen k přepravě materiálu, ale až na jedno uvíznutí, kdy musel auto z díry vytáhnout silný Pavel OK1MM, svůj účel splnil.

První den skončil postavenou C3S. V noci přešel přes ostrov velmi intenzivní slejvák, takže ráno jsme se skoro brodili ve vodě. V úterý jsme za deště postavili 3el tribander Zach a nově vyrobené hliníkové vertikály - 1x pro 15 m a 2x pro 80 m (zářič a reflektor). V té době nastala první závada na zařízení - prorazil se cuprextit v usměrňovači jednoho PA. Naštěstí se majiteli PA Standovi, OK1JR, za aktivní pomoci naší asistentky Aleny podařilo závadu v přestávkách opravit, a tak opět zavládl relativní klid. Ve středu část týmu vyjela na pobřeží s druhým vertikálem na 15 m za účelem testování a porovnávání. Postaven byl na skále cca 50 m nad hladinou moře. Oba vertikály měly dva vyzdvižené radiály. Výsledek potvrdil teorii a zkušenosti jiných - většina stanic hlásila, že jeden vertikál u moře je srovnatelný (horší o max. 1 S) s Tribanderem. Přitom vertikál v horách (nad špatnou zemí) byl výrazně horší. Na základě těchto výsledků bylo rozhodnuto, že pro pásmo 15m bude postaven osvědčený, i když velmi pracný, 4el Quad.

Protože nám při CQ WW v listopadu prasklo ocelové lano v teleskopickém stožáru Magirus, bylo třeba začít jeho opravou. To zabralo zhruba polovinu čtvrtka, opět za doprovodu občasných přeháněk. V odpoledních hodinách byl stožár připraven a vykotven na svém místě. Po nainstalování boomu a zkušebním zdvižení opět prasklo nově nainstalované lano. Na část týmu, která strávila půl dne jeho opravou, dopadla deprese. Přesto se však stožárem nepostižení členové pustili do odhalování podstaty tohoto nepochopitelného defektu. Příčinou bylo shledáno chybné "natažení" lana do systému kladek. Po jeho výměně za nové (pro jistotu silnější) byl stožár cvičně několikrát vysunut a zasunut. Následovalo již takřka rutinní nasazení prvků a celá anténa o hmotnosti přes 100kg byla vysunuta do cca 9 m nad zem. Zatímco jedna skupina opravovala podruhé Magirus, druhá postavila dipól na 80 m.

V pátek nás čekaly již samé "drobnosti" - natažení beverage na USA a JA, postavení vertikálu na 15 m s pořádnou zemní rovinou (20 radiálů 0.25 - 1 lambda), zvýšení dipólu na 80m z 10m do 16m, přeladění Quada tak, aby celé 15m SSB pásmo mělo PSV pod 1.7, vybudování ergonomických pracovišť a vyladění PA. Rychle se zhoršující podmínky na horních pásmech nám kazily relativně dobrou náladu. Jediný, kdo si stále dělal starosti, byl Pavel, který byl velmi nespokojen s výkonem vertikálu na 80m s reflektorem. V denních hodinách byl v EU vertikál o cca 20 dB silnější, v noci jak na EU tak na DX vítězil dipól. Tento fakt se nám zatím nepodařilo uspokojivě vysvětlit, já osobně vidím problém v nekvalitní zemi v našem kamenitém QTH a malém počtu (šest) zemních radiálů. V odpoledních hodinách, při závěrečném testování zařízení se při zaklíčování začalo ozývat z jedné TL-922 mechanické klapání s frekvencí 50Hz. Pavlovi, jehož PA byl tím postiženým, a který jel 80 m, zbývalo do zahájení závodu zhruba 5 hodin. Šel si tedy s nepříjemnými obavami lehnout a já se dal do opravy. Závada byla nakonec odhalena ve vadném filtračním elektrolytu ve zdroji 120V pro napájení relátek. Po doplnění několika mikrofaradů, které jsem vyhrabal z KPZ (Krabička Poslední Záchrany), byl PA naposledy vyzkoušen a vše bylo OK. To již byla půlnoc, a tak jsem šel vzbudit Pavla - po navázání prvních spojení jsem šel spát pro změnu já.

Hlavním cílem v pásmu osmdesát metrů nebyl ani tak výsledek v závodě, jako spíše otestování nových antén. Ve středu před závodem jsme se za vydatného deště pustili do stavby dvacetimetrového vertikálu s reflektorem směrovaného na sever. Trochu jsme měli obavy ze silného větru, ale vzhledem k precizní práci Martina OK1FUA se nám bez problémů během třech hodin podařilo oba pečlivě připravené dvacetimetrové vertikály i navzdory větru vztyčit. Trochu potíží bylo s naladěním, ale přidáním dalších radiálů se vše podařilo. Když jsme naše dílo porovnali s dipólem v šestnácti metrech vycházel vertikál v OK o čtyřicet dB lépe. Toto ovšem k našemu velkému překvapení platilo pouze přes den, s nastávající nocí se rozdíl zmenšoval a naopak začal lépe vycházet dipól. Pro příjem jsem natáhl dva Beverage cca 200 m ve směrech JA a W. Původně jsem plánoval Beverage ještě na sever ale vzhledem k tomu, že mi dvě dvěstěmetrové procházky polem divokých šípkových keřů zabraly déle než půl dne, tento úmysl jsem vzdal, čehož jsem pak v průběhu závodu litoval. Vůbec si nedovedu představit závodit na osmdesátce z IH9 bez přijímacích antén. V samotném závodě jsem se velice těžko prosazoval v silném rušení. I přesto, že jsem byl 1500 km od středu EU, silné rušení mi znemožňovalo číst slabší stanice, které se z OK běžně dělají, což se zřetelně projevilo na mém počtu spojení ve srovnání se stanicemi z OK. Navíc jsem byl překvapen malým počtem stanic z USA, kterých jsem i přes celkem dobré podmínky dělal pouze okolo osmdesáti. Každopádně i přes relativně vysoký počet bodů (732 QSO, 337 prefixů, přes 1.4 mil. bodů) považuji tento závod z mé strany za silně nezdařený a mám rozhodně o čem přemýšlet do budoucna.

Vybral jsem si 15m, neboť jsem si chtěl slušně zazávodit a zároveň nepřijít o nervy (což by pásma 7 či 14 MHz s jistotou zajistila). Před závodem jsme si ověřili, že se pásmo otevírá kolem 9 ráno a zavírá kolem 23 hodiny. Protože jsem šel spát hodně unaven a poměrně pozdě, vstal jsem v 7:45 místního času. Docela jsem zpanikařil, když jsem zjistil, že na 21 již chodí JA. V 8:03 jsem udělal první QSO. Jak se ale ukázalo, s těmi JA to nakonec nebylo tak slavné - za první hodinu jsem jich měl v LOGu jen 31, první den jich bylo celkem 50. Jinak samá Evropa, UA9/0 a několik asijských DX. V 9:44 UTC, kdy byl desetiminutový rate kolem 150, vypli proud. Po zjištění, že závada není na naší straně, jsem se dal do stěhování akumulátorů a práce na jejich připojení k TRXu. Naštěstí v 10:20 proud opět zapnuli a mohl jsem pokračovat. Do 11 UTC se rate pohyboval kolem 130/hod, kolem oběda nastal pokles na zhruba 70 a od 14 do 17 se opět vyšvihl na nějakých 150. První den jsem zakončil ve 20:40 s číslem 1191. Po vydatné večeři a diskusi se Standou jsem šel spát a vstal jsem již v 6 hodin místního času, neboť jsem chtěl rozchodit cékvidlo, které první den zlobilo (zakmitávalo při otočení antény do USA). Po dvou hodinách duchaření jsem dosáhl stavu, kdy to celkem uspokojivě chodilo - musel však být odpojen diktafon pro nahrávání. A opět jsem zjistil, že pásmo je již otevřené, a že jsem zase přišel o pár spojení... V neděli byl rate již výrazně horší, proto jsem se věnoval častěji vyhledávání stanic a násobičů. Opět jsem ocenil velmi užitečnou bandmapu programu N6TR, se kterou je tato práce mnohem efektivnější a zábavnější. Od 20:30, kdy rate klesl na 20, jsem již jen vyhledával stanice. Do 21:30, kdy jsem se se závodem definitivně rozloučil, jsem udělal ještě 15 QSO, z toho 12 násobičů. Celkem jsem v režimu S&P udělal 151 spojení, z toho 103 násobičů. Závěrečné skóre je 1980 QSO, 690 prefixů, 3.9 milionu bodů. Nejlepší rate 5 QSO/min, 33 QSO/10min, 152 QSO/hod.

Moje hodnocení se bude týkat pouze ionosférického šíření a průběhu contestu, neboť podle mého mínění bylo technické vybavení stanice na 10 metrů optimální, a to, že byl téměř zcela zakryt směr na Afriku, nemělo na průběh závodu a výsledek žádný vliv. Již před závodem mi to nedalo a od středy jsem zkoušel, jak to vlastně bude na desítce fungovat. Vzhledem k zaneprázdněnosti během dne (stavba antén) jsem vždy chytil odpolední SUPER CONDX na NA a SA. Téměř v přátelských pohovorech se stanicemi z USA se mi podařilo udělat 137 spojení za hodinu a to od LU až po W6 a VE7..., prostě to šlapalo. WX tomu hodně napomáhalo - vlhko, déšť a vysoké hodnoty Ak (info od OK1ADM) mě v tom jen utvrzovaly. Co bude v contestu, to se dalo jen hádat. A tak se stalo to, co jsem začal již od pátečního rána tušit. Udělalo se krásně, ionosferická situace se naprosto změnila v neprospěch SHORT-SKIP a tak největším problémem bylo navázat spojení s Evropou. První den 220 QSO a jen obtížně udělané S51, IT9, DL2, HA8... - od každé EU země jen dva tři kousky. Pouze tři OK stanice - OL5T, OK1XW a OK2PCL. No a ke všemu ani večer se to nějak neotevřelo na severní Ameriku. Zato SA chodila jak víno a dalo se dělat vše, co bylo slyšet. Druhý den probíhal obdobně - pár stanic G, GW a F, sem tam DL a YU a odpoledne opět spousta stanic z SA. V neděli večer se to konečně otevřelo na NA a tak se v mírnější formě opakovaly CONDX ze středy a dalo se dělat vše kromě W6 a W7. Tak to nakonec dopadlo, jak muselo. 489 QSO, skoro žádné násobiče z EU, a tak konečný stav 374k je maximem, které se dalo vytěžit. Opět se ukázalo, že 10m je opravdu ošidné pásmo, a bez SHORT-SKIPu na EU je ve výhodě každý, kdo je v optimální vzdálenosti od všech prefixově dobře zásobených oblastí. Pro toho, kdo si chce opravdu zavysílat a zažít pile-up, tak pro toho by tento contest byla děsná otrava. Ale protože jsem nejeden takový závod odjel i z jiných lokalit, tak mi vcelku udělalo radost i to málo, co se dalo udělat, a vím, že proti podmínkám šíření nevyzraje sebelepší operátor i když má k dispozici FT-1000MP, plný výkon a dvě směrovky, které opravdu táhnou. A potom i IH9 nemusí být tím, co by každý očekával.

Po závodě jsme každý individuálně zalehli a probudili se až v pondělí před polednem. Zahájili jsme balicí práce a kolem 20:00 opustili naše QTH. Předali jsme veškeré zapůjčené věci a klíče, rozloučili jsme se a ve 23:00 jsme odpluli komerčním trajektem. A ráno jsme opět vyrazili na 2600km dlouhou cestu s jednou čtyřhodinovou přestávkou na spánek. Auta byla již výrazně lehčí, neboť jsme mnoho těžkých věcí ponechali na ostrově, ale přesto jsme jeli poměrně opatrně, do 130km/h. V úterý večer potkal Standovo auto nepříjemný defekt - praskla pneumatika (naštěstí zadní), takže jeho posádka měla možnost rozcvičit se vyložením auta, výměnou gumy a zpětným naložením. Ve středu večer jsme vyčerpaní konečně dorazili do Prahy.

Ve stádiu intenzivních příprav je telegrafní část, která se uskuteční v květnu. Již tradičně se zúčastníme kategorie M/S. Děláme a ještě uděláme vše pro to, abychom nesklízeli jen druhá a třetí místa. Věříme, že budeme mít stejnou podporu od stanic OK/OL jako v minulosti.


CQ WW WPX 2001 - CW - IH9/OL5Y, op. OK1FUA

OK1FUA/OL5Y

Jak jsem slíbil, přináším stručné povídání o mé 14.expedici na Pantellerii.

Oproti stejnému závodu loni jsem po zkušenostech zjednodušil anténní systém - místo 4-square pro 40m jsem použil pouze jeden čtvrtvlnný vertikál, což zásadně zjednodušilo celou instalaci. Důvodem k tomuto rozhodnutí byl fakt, že provoz na 40m se 100 W se loni ukázal dlouhodobě méně výnosnější, než na horních pásmech (i při zohlednění dvojnásobného množství bodů). Na vysbírání silných stanic postačí i jeden vertikál a trávit zde více času není při povinných přestávkách užitečné.

Sestava tedy byla následující:

160m: neobsazeno
80m: vertikál 25m s kloboukem
40m: čtvrtvlnný vertikál
20/15/10m: tříprvkový tribander ECO ve výšce cca 13m
RIG: IC-756
SW: N6TR

"Operační plán" jsem sestavil poměrně optimisticky (2990 QSO) s tím, že těžiště provozu bude přes den. Začal jsem na 10m v 05:10 UTC. První hodina 113 QSO, druhé přesně totéž. Fakt, že jsem nedělal žádného JA, mi naznačil, že s CONDX na 10m to bude zlé… Stanice volají velmi nárazově - pár minut je skvělých, 3-4 QSO za minutu, pak minuta nic. V 07:03 jsem to nevydržel a přešel na půl hodiny na 15m. V další díře zpět na 10m. Rejt pořád přes 100, což není špatné. V 8:30 opět na 15m, pak 20m, ale je ještě brzy, volá málo stanic, tak opět na 15m a na 10m. Stále žádný JA, to je špatné. V 10:00 je tu první amík na 10m. Kolem 11 opět kolečko 15m, 20m, 10m… Hodinový rejt se daří držet kolem 100. Ve 12:10 přestávají volat stanice, na desítce jen pár stanic, tak začínám vyhledávat stanice na 20m. Ale je to katastrofa - značka IH9/OL5Y je pro řadu stanic, včetně těch Super QRQ šílenců, nechytatelná i při 23 WPM… Nastoluji zásadu: "nechytne napotřetí, jdu pryč". Při tomto provozu si pro sebe třídím operátory - řada stanic dává výzvu 38 a více WPM ale nechytne zavolání s lomítkem při 26 WPM… Jiní to zase na druhou stranu poberou napoprvé a bez zaváhání. Takovýto opakovací provoz hrozně zdržuje a rejt jde dolů… Střídám CQ a hledání - najít vhodný kmitočet se 100W na 20m také není legrace. Desítka je stále mrtvá, tak se pohybuji 15/20 - obě tato pásma jdou docela dobře. Na obou jdou současně USA a JA… Ve 21:47 končím definitivně na 15m, ve 22:17 na 20m. Začínám na 40m a 80m vyhledávat - obě pásma střídám, ale rejt jde dolů - především kvůli obtížně chytatelné značce. Volám 23 WPM, ale i to je hodně, prokládám mezeru mezi znaky, ale ani to často nestačí. Prostě IH9 se mění nejčastěji na IS9, ale také na IS0, S59, S50, pak následuje lomítko a otazník. Rejt je pod 50, ve 22:57 jdu dělat přestávku.

V 03:32Z zahajuji na 80m vyhledáváním stanic, střídám s voláním výzvy a totéž na 40m. Jde to lépe, rejt přes 60. A v 05:37 opět na 10m. Nechodí to, dělám 7 QSO a jdu na 15m. Patnáctka chodí opět dobře. Ale i zde je z 90% jen Evropa. V 6:30 opět 10m, už je to lepší ale stále jen EU a pár DXů v podobě VK a tak. Rejt 60-70, nic moc, střídám CQ s S&P a skáču z pásma na pásmo. V 10:45 dělám poslední přestávku do 13:00.

Začínám na 10m a konečně pár amíků i na 10m. Střídám s 15m, kde ale nejde CQ, tak hledám, ale ty stálé AGN a "?" mě deptají… CONDX se zlepšují, rejt stoupá k 90. Poslední QSO na 10m dělám v 19:50, 15m ve 20:52. Jdu hned na 40m, kde se daří rozjet pile-up na asi 20 QSO, skáču na 80m, podobná situace. Jen tak dál! Vracím se na 15m a dělám asi 50 QSO, převážně amíků. Ve 22:12 opět na 40m a 80m, kde se daří udržet pile-up. Tento taktický prvek - jít na dolní pásma před koncem závodu - se vyplácí! Rejt se pohybuje 70-90, což vzhledem k občasnému S&P a změnám pásma není špatné… Dělám ještě 40 QSO na 20m a končím s číslem 2639 na 40m.

V průběhu závodu jsem měl v sobotu večer skluz oproti plánu skoro 500 QSO, v závěru jsem to trochu dohnal.

Zklamala desítka, především ve srovnání s loňskem. Ani ne tak co do počtu QSO, ale minimem DXů. Obecně mi připadalo, jako kdyby v Japonsku měli státní smutek a nesměli až na pár výjimek vysílat… Když to srovnám s 330 Japonci v CQ contestu jen na 40m… Opět jsem se utvrdil, že kategorie LP je moc zajímavá, především na CW.

Během celého našeho pobytu jsme tentokrát měli krásné počasí, ani jednou nepršelo. Zbyl i dostatek času na několik krásných výletů po zajímavém ostrově… Děkuji mým přátelům, Evě, Lence a Františkovi, kteří mi pomáhali se stavbou antén a starali se o mé děti, které byly s námi. Manželka tyto akce "vynechává" a určitě ví proč :-).

A závěrem nějaká čísla:

Nejlepších 60 minut - 134 QSO, nejlepších 10 minut 29 QSO.

BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Prefixes
_____________________________________________________
   80CW       98          98        584       14
   40CW      185         184       1104       24
   20CW      363         360       1080       90
   15CW     1071        1038       3110      298
   10CW      922         893       2669      291
_____________________________________________________
 Totals     2639        2573       8547      717

    Final Score = 6128199 points.


  HOUR   80CW    40CW    20CW    15CW    10CW    TOTAL   ACCUM
  ----  ------  ------  ------  ------  ------   -----   -----
    5       0       0       0       0     113     113     113
    6       0       0       0       0     113     113     226
    7       0       0       0      73      38     111     337
    8       0       0      15      41      48     104     441
    9       0       0       4      62      19      85     526
   10       0       0       0      25      70      95     621
   11       0       0       7      27      40      74     695
   12       0       0      32      17       0      49     744
   13       0       0       0      29      15      44     788
   14       0       0       0      67       0      67     855
   15       0       0      13       6      17      36     891
   16       0       0      51       5       3      59     950
   17       0       0      57      13       0      70    1020
   18       0       0      32      42       0      74    1094
   19       0       0       0      94       0      94    1188
   20       0       0       0      85       0      85    1273
   21       0       0      21      58       0      79    1352
   22       0      26      29       0       0      55    1407
   23       0       0       0       0       0       0    1407
    0       0       0       0       0       0       0    1407
    1       0       0       0       0       0       0    1407
    2       0       0       0       0       0       0    1407
    3      34       0       0       0       0      34    1441
    4       6      53       0       0       0      59    1500
    5       0      18       0       6       7      31    1531
    6       0       0       0      36      36      72    1603
    7       0       0      28       0      32      60    1663
    8       0       0      25       0      35      60    1723
    9       0       0       0      12      46      58    1781
   10       0       0       0      52       0      52    1833
   11       0       0       0       0       0       0    1833
   12       0       0       0       0       0       0    1833
   13       0       0       0       0      54      54    1887
   14       0       0       0      13      34      47    1934
   15       0       0       0      12      37      49    1983
   16       0       0       0      14      54      68    2051
   17       0       2       0      61       5      68    2119
   18       0       0       6      26      34      66    2185
   19       0       0       0      31      41      72    2257
   20       0       8       0      83       0      91    2348
   21      10      17       0      33       2      62    2410
   22      25      16      38      15       0      94    2504
   23      23      44       2       0       0      69    2573
  TOTAL            98     184     360    1038     893


Continent List

                   160    80    40    20    15    10    30    17    12    ALL
                   ---    --    --    --    --    --    --    --    --    ---
  USA calls   =      0     1    15    43   269   124     0     0     0    452
  VE calls    =      0     0     2     3    22     5     0     0     0     32
  N.A. calls  =      0     0     0     0     4    12     0     0     0     16
  S.A. calls  =      0     1     3     1     5    25     0     0     0     35
  Euro calls  =      0    90   152   263   660   672     0     0     0   1837
  Afrc calls  =      0     1     0     0     2     5     0     0     0      8
  Asia calls  =      0     5    12    29    39    38     0     0     0    123
  JA calls    =      0     0     0    20    34     9     0     0     0     63
  Ocen calls  =      0     0     0     1     3     3     0     0     0      7

  Unknowns    =      0     0     0     0     0     0     0     0     0      0

  Total calls =      0    98   184   360  1038   893     0     0     0   2573

Všem děkuji za QSO a těším se naslyšenou v dalším závodě!

© OK1FUA, 2000