Přeskočit na obsah

Mimořádný bulletin ČRK z 18.března 2005

Vážení radioamatéři,

Jan Švarc, OK1UU, jménem ČAV vypracoval připomínky k návrhům vyhlášek, upravujících amatérskou radiokomunikační službu (ARS). Dle našeho stanoviska hrubě poškodil zájmy celé radioamatérské veřejnosti tím, že státní úřady vystrašil neodůvodněným tvrzením, že dojde k enormnímu rušení a tak vrátil vztahy mezi radioamatéry, státem a občany možná i o třicet let zpět. Proto vypracoval VV Rady ČRK následující memorandum, které otiskujeme v plném rozsahu tak, jak bylo odesláno na Ministerstvo obrany a Ministerstvo vnitra. Pro vaši informovanost je otištěn i dopis OK1UU.


 

Ministerstvo Informatiky ČR
Michal Frankl, 1. náměstek ministra informatiky
Havelkova 2
130 00 Praha 3

Věc: Připomínky k návrhům vyhlášek upravujících ARS

Na základě Vaší výzvy zasíláme poslední připomínky k návrhům vyhlášek upravujících ARS:

Nesouhlasíme naprosto zásadně s celkovou koncepcí vyhlášky. Převedením zcela nekvalifikovaných držitelů tř. D a C (cca. 6000 lidí) do třídy A bez jakýchkoliv zkoušek povede bezprostředně nejen k degradaci ARS na CB, ale možností těchto uživatelů používat výkony řádu kW především i k okamžitému nárůstu případů kolize ARS s jinými službami, k možnému ohrožení služeb Integrovaného záchraného systému, k častému rušení rozhlasu a televize, ke kolizím se systémem ASMKS, v krajních případech i k možnému ohrožení letecké přepravy. Následné řešení těchto kolizí bude znamenat značné výdaje ze státního rozpočtu a dále i regulaci výkonů povolených ARS.

Jako ideální se nám jeví systém, přijatý dne 20.1.2005 ve Slovenské republice. Žádáme o přehodnocení stanoviska MI a ČTÚ a přepracování vyhlášek tak, aby zůstaly v platnosti národní radioamatérské třídy a kvalifikační systém, pokud možno i povinná zkouška z telegrafie alespoň pro nejvyšší třídu.

Takový postup není v žádném rozporu s CEPT a HAREC!

V Praze dne 22.2.2005

Jan Švarc OK1UU
pověřený výborem ČAV


M E M O R A N D U M
občanského sdružení

Český radioklub


k přípravě prováděcích předpisů

Zákona o elektronických komunikacích


(PSP ČR tisk 768/0)

Občanské sdružení Český radioklub, IČ 551201, se sídlem v Praze 7, U Pergamenky 3, registrované Ministerstvem vnitra ČR dne 10. května 1990 pod registračním číslem VSP/1-99/90-R,

člen Mezinárodní radioamatérské unie (IARU), který se 3 096 členy sdružuje více než polovinu aktivních držitelů povolení k provozu stanic amatérské radiokomunikační služby (ARS),

v souvislosti s přípravou prováděcích předpisů k zákonu o elektronických komunikacích (ZoEK), zejména pak předpisů dotýkajících se provozu amatérské radiokomunikační služby, a to

v přímé návaznosti na vyhodnocení meziresortního (meziministerského) připomínkového řízení k těmto předpisům, které se uskutečnilo dne 8. března 2005 na Ministerstvu informatiky ČR za účasti představitelů resortů dopravy, financí, obrany, vnitra, Českého telekomunikačního úřadu, zástupců provozovatelů telekomunikačních služeb, Českého radioklubu a občanského sdružení „ČAV – Českomoravští amatéři vysílači“,

při kterém ze strany představitelů Ministerstva financí ČR, Ministerstva obrany ČR a Ministerstva vnitra ČR zazněly výhrady k návrhům předpisů týkajících se amatérské radiokomunikační služby vypracovaných Českým telekomunikačním úřadem a Ministerstvem informatiky ČR, výhrady motivované zejména deklarovaným tvrzením,

že navržená úprava, která spočívá v harmonizaci operátorských tříd amatérské radiokomunikační služby v České republice podle platných zásad (HAREC) zemí Evropské konference pro pošty a telekomunikace (CEPT), údajně povede k několikanásobnému zvýšení počtu amatérských stanic pracujících s vyšším výkonem, což údajně způsobí několikanásobné – až 8x – zvýšení případů jednak rušení provozu ostatních radiokomunikačních služeb, především služeb bezpečnostních a záchranných, jednak i případů rušení příjmu rozhlasu a televize, a v návaznosti na to i několikanásobně vyšší nároky Státní inspekce telekomunikací, jejímž výkonem je pověřen ČTÚ, na státní rozpočet kvůli nutnosti řešit tyto domnělé případy rušení,

konstatuje, že tato tvrzení jsou zásadně neopodstatněná.

Výše uvedená tvrzení se zakládají na nesprávném vyhodnocení informací a vyvrací je řada dále uvedených skutečností:

  1. Úprava navržená ČTÚ plně reflektuje závěry Mezinárodní radiokomunikační konference ITU (International Telecommunication Union) WRC 2003 a na ně navazující opatření zemí Evropské konference pro pošty a telekomunikace (CEPT). K obdobné úpravě došlo ve většině zemí Evropské unie (například Velká Británie, Dánsko, Švédsko, Nizozemí, Spolková republika Německo), a k nárůstu počtu případů rušení provozu jakýchkoli jiných radiokomunikačních služeb v těchto zemích nedošlo, což je prokazatelně ověřitelné dotazem u národních telekomunikačních regulátorů těchto zemí. Harmonizace telekomunikačních předpisů České republiky s telekomunikačními předpisy zemí Evropské unie je nepochybně aktuálním a žádoucím cílem, přičemž, dle našeho názoru, by případné obavy ze změn, které z harmonizace plynou, měly být posuzovány zejména na základě znalostí praxe a praktických zkušeností s jejich dopady v zemích EU.

     

  2. Provoz amatérských stanic s vyšším výkonem byl a je možný dle dříve i současně platných předpisů, přesto plného výkonového limitu využívá jen zlomek držitelů oprávnění k provozování amatérské radiokomunikační služby. Jedním z důvodů jsou mimo jiné vysoké náklady na technické zabezpečení provozu radiostanic s vyššími výkony, nikoliv omezení daná jakýmikoliv předpisy. Tyto důvody nedoznají samozřejmě změny ani po schválení prováděcích předpisů dle předlohy Českého telekomunikačního úřadu.

    Předpoklad mnohonásobného zvýšení počtu stanic amatérské radiokomunikační služby pracujících s maximálně povolenými výkony je neopodstatněný a zakládá se na pouhých domněnkách jeho autorů, nikoliv na podložených faktech. Český radioklub se s těmito názory zásadně neztotožňuje.

    Zachování možnosti provozu s vyššími výkony dle předložených harmonizovaných návrhů je však potřebné, aby podmínky pro práci provozovatelů amatérské radiokomunikační služby v České republice byly srovnatelné s podmínkami v jiných vyspělých zemích a nebyla nestandardní úpravou omezována jejich účast v mezinárodních soutěžích a závodech, ve kterých. mimo jiné i reprezentují Českou republiku.

     

  3. Amatérská radiokomunikační služba není, nebyla a nebude podstatnou, často se vyskytující příčinou vzniku rušení provozu jiných radiokomunikačních služeb, ani rušení příjmu rozhlasu a televize. Dle dostupných údajů Státní inspekce telekomunikací je v celkové statistice zastoupena jen zanedbatelným počtem všech řešených případů, což odpovídá i praxi ve srovnatelných zemích, kde byly harmonizační kroky již začleněny do legislativy.

    Je třeba také přihlédnout k faktu, že z necelých 5,5 tisíce držitelů oprávnění k provozování amatérské radiokomunikační služby se jen nepatrná část pravidelně věnuje provozu na KV a VKV pásmech. Aktivita většiny držitelů oprávnění má především rekreační charakter a další provozují pouze experimentální technickou činnost nebo z nejrůznějších osobních důvodů nejsou dočasně činní vůbec.

    Za podstatný fakt je také třeba považovat skutečnost, že držitelé povolení k provozování amatérské radiokomunikační služby byli, jsou a budou nuceni pro získání oprávnění absolvovat předepsané zkoušky svých znalostí, stejně jako ostatní profesionální uživatelé kmitočtového spektra a nejedná se tedy o volné, v obecném podvědomí více zakotvené tzv. občanské pásmo, kde tyto zkoušky vyžadovány nejsou a neexistuje s tím související evidence těchto uživatelů kmitočtového spektra.

    Vedle přiměřené přípravy a zkouškou ověřené způsobilosti je nejsilnější pohnutkou držitele povolení k provozování amatérské radiokomunikační služby zájem provozovat zájmovou činnost především bez eventuálních konfliktů s ostatními uživateli kmitočtového spektra, případně spoluobčany. Současně však také je v jeho oprávněném zájmu, aby jeho činnost nebyla omezována nad rámec legislativní praxe Evropské unie a Mezinárodní telekomunikační unie (ITU).

    Český radioklub jako občanské sdružení nemá zájem a necítí potřebu žádných preventivních a restriktivních opatření orgánů státní správy vůči svým členům na základě ničím nepodložených dohadů o zvýšení rušení jiných služeb a uživatelů kmitočtového spektra. Stejně tak není ze strany Českého radioklubu žádným důvodem k obavám zrušení zkoušek ze znalostí telegrafie, když tento druh provozu bude požívat ochrany před rušením jinými druhy provozu ve vyhrazených kmitočtových segmentech, tak jak je v připravovaných předpisech navrhováno.

     

  4. Rušení jiných uživatelů kmitočtového spektra je téměř vyloučeno, zvláště pokud používaná zařízení jeho uživatelů splňují předepsané technické parametry.

    V současné době držitelé oprávnění k provozování amatérské radiokomunikační služby v převážné většině případů používají pro svou činnost profesionálně vyráběná zařízení, která splňují vysoké požadavky na technické parametry. Pokud jsou používána amatérsky zhotovená zařízení, jedná se převážně o výrobky držitelů oprávnění, kteří jsou profesionály v oblasti vysokofrekvenční techniky a jsou vybaveni potřebnými znalostmi a měřící technikou. Výsledky jejich práce pak po stránce technických parametrů výrazně převyšují i parametry továrně vyráběných zařízení.

    Je nesporné, že nikdo z držitelů oprávnění k provozování amatérské radiokomunikační služby nebude záměrně užívat jiných kmitočtových segmentů než vyhrazených, a to už jen a pouze z důvodu, že mimo tyto segmenty nelze navázat vzájemné spojení s jiným držitelem oprávnění, což je podstatou této služby.

    Obavy z rušení integrovaného záchranného systému, letecké služby apod. jsou tedy zcela neopodstatněné.

     

  5. Orgánům státní správy a jím zřizovaných organizacím obávajícím se o integritu a správnou funkci provozovaných radiokomunikačních systémů lze jen doporučit, aby konzultovaly své obavy s partnerskými zahraničními orgány a organizacemi z těch zemí Evropské unie, kde byl model harmonizovaných tříd operátorů amatérské radiokomunikační služby již přijat, respektive si zajistily odbornou expertizu, která by vyjasnila, za jakých okolností a jakým způsobem by mohly být jejich radiokomunikační systémy ohrožovány jinými službami (zvláště pak tedy amatérskou radiokomunikační službou) tak, aby jejich funkce byla plně zaručena.

Český radioklub na základě dostupných informací předpokládá,

že hlavním argumentačním zdrojem zmíněných ministerstev byl s vysokou pravděpodobností dopis zaslaný jim panem Janem Švarcem jako členem přípravného výboru občanského sdružení „ČAV – Českomoravští amatéři vysílači“, neboť jimi na připomínkovém řízení vznesené argumenty se v plném rozsahu shodují s obsahem tohoto dopisu ve znění, z jehož obsahu citujeme:

„Na základě Vaší výzvy zasíláme poslední připomínky k návrhům vyhlášek upravujících ARS. Nesouhlasíme naprosto zásadně s celkovou koncepcí vyhlášky. Převedením zcela nekvalifikovaných držitelů třídy D a C (cca. 6000 lidí) do třídy A bez jakýchkoliv zkoušek povede bezprostředně nejen k degradaci ARS na CB, ale možností těchto uživatelů používat výkony řádu kW především i k okamžitému nárůstu případů kolize ARS s jinými službami, k možnému ohrožení služeb Integrovaného záchranného systému, k častému rušení rozhlasu a televize, ke kolizím se systémem ASMKS, v krajních případech i k možnému ohrožení letecké přepravy. Následné řešení těchto kolizí bude znamenat značné výdaje ze státního rozpočtu a dále i regulaci výkonů povolených ARS.

Jako ideální se nám jeví systém, přijatý dne 20.1.2005 ve Slovenské republice. Žádáme o přehodnocení stanoviska MI a ČTÚ a přepracování vyhlášek tak, aby zůstaly v platnosti národní radioamatérské třídy a kvalifikační systém, pokud možno i povinná zkouška z telegrafie alespoň pro nejvyšší třídu. Takový postup není v žádném rozporu s CEPT a HAREC!"

Z dopisu vyplývá, že jeho autor usiluje o zachování dosud existujícího vícestupňového systému kvalifikačních tříd držitelů oprávnění amatérské radiokomunikační služby bez ohledu na stav v ostatních zemích Evropské unie. Pro obhajobu zachování tohoto systému však byla použita zcela neopodstatněná, spekulativní a zavádějící tvrzení, a to bez jakýchkoliv předchozích odborných analýz a srovnání.

Český radioklub oceňuje

skutečnost, že dotčené orgány státní správy v meziresortním připomínkovém řízení akceptují podněty odborné veřejnosti včetně občanských sdružení, a považuje to za významný krok na cestě k utváření občanské společnosti v naší zemi.

I tyto podněty a jejich zdroje je dle našeho názoru však nezbytné kvalifikovaně posuzovat z hlediska věcné a odborné správnosti a odlišovat podstatné od marginálního.

Sdružení „ČAV – Českomoravští amatéři vysílači“ vzniklo před několika měsíci, aktuálně má cca 83 členů a je ve stavu registrovaného občanského sdružení, v němž dosud neproběhly volby konstituující orgány a statutární zástupce sdružení. Sdružení Český radioklub existuje od roku 1990 jako v podstatě přímý právní nástupce prvé organizace provozovatelů amatérské služby v Československu (od roku 1932), po celou tuto dobu jako člen Mezinárodní radioamatérské unie zastupuje radioamatéry ČR v zahraničí, sdružuje cca 3 100 členů a má přes 200 členských radioklubů. Na tvorbě odborné legislativy úzce spolupracuje se zainteresovanými a dotčenými orgány státní správy již řadu let. Mimo jiné, plná legitimita statutárních představitelů Českého radioklubu byla potvrzena naposledy sjezdem v říjnu loňského roku.

Jako občany a provozovatele amatérské radiokomunikační služby nás silně zneklidňuje, že některé orgány státní správy by mohly vzít v potaz nepodložená a pochybná tvrzení z jediného dopisu pana Jana Švarce, zatímco nepřihlédly (přinejmenším při jednání dne 8. března 2005) k argumentaci Českého radioklubu.

Český radioklub žádá

příslušná resortní ministerstva, především Ministerstvo obrany ČR a Ministerstvo vnitra ČR, aby svůj přístup k návrhům prováděcích předpisů k zákonu o elektronických komunikacích ve znění navrženém ČTÚ, pokud se týkají amatérské radiokomunikační služby, s ohledem na jednoznačně pozitivní zkušenosti ostatních zemí Evropské unie a ve světle uvedených skutečností, přehodnotila a rozhodla v souladu s návrhy a doporučeními ITU a CEPT.

Český radioklub je připraven

kdykoli na výzvu doplnit a osvětlit písemně i v osobním jednání skutečnosti uvedené zde jen ve stručnosti a na podporu jeho stanoviska.

Toto memorandum bylo schváleno Výkonným výborem Českého radioklubu, usnesení č. VV41/3/2005, ze dne 15.března 2005.

V Praze, dne 15.března 2005

Ing. Jaromír Voleš,
předseda ČRK,

Petr Čepelák,
tajemník ČRK

Výše uvedená tvrzení se zakládají na nesprávném vyhodnocení informací a vyvrací je řada dále uvedených skutečností:

  1. Úprava navržená ČTÚ plně reflektuje závěry Mezinárodní radiokomunikační konference ITU (International Telecommunication Union) WRC 2003 a na ně navazující opatření zemí Evropské konference pro pošty a telekomunikace (CEPT). K obdobné úpravě došlo ve většině zemí Evropské unie (například Velká Británie, Dánsko, Švédsko, Nizozemí, Spolková republika Německo), a k nárůstu počtu případů rušení provozu jakýchkoli jiných radiokomunikačních služeb v těchto zemích nedošlo, což je prokazatelně ověřitelné dotazem u národních telekomunikačních regulátorů těchto zemí. Harmonizace telekomunikačních předpisů České republiky s telekomunikačními předpisy zemí Evropské unie je nepochybně aktuálním a žádoucím cílem, přičemž, dle našeho názoru, by případné obavy ze změn, které z harmonizace plynou, měly být posuzovány zejména na základě znalostí praxe a praktických zkušeností s jejich dopady v zemích EU.

     

  2. Provoz amatérských stanic s vyšším výkonem byl a je možný dle dříve i současně platných předpisů, přesto plného výkonového limitu využívá jen zlomek držitelů oprávnění k provozování amatérské radiokomunikační služby. Jedním z důvodů jsou mimo jiné vysoké náklady na technické zabezpečení provozu radiostanic s vyššími výkony, nikoliv omezení daná jakýmikoliv předpisy. Tyto důvody nedoznají samozřejmě změny ani po schválení prováděcích předpisů dle předlohy Českého telekomunikačního úřadu.

    Předpoklad mnohonásobného zvýšení počtu stanic amatérské radiokomunikační služby pracujících s maximálně povolenými výkony je neopodstatněný a zakládá se na pouhých domněnkách jeho autorů, nikoliv na podložených faktech. Český radioklub se s těmito názory zásadně neztotožňuje.

    Zachování možnosti provozu s vyššími výkony dle předložených harmonizovaných návrhů je však potřebné, aby podmínky pro práci provozovatelů amatérské radiokomunikační služby v České republice byly srovnatelné s podmínkami v jiných vyspělých zemích a nebyla nestandardní úpravou omezována jejich účast v mezinárodních soutěžích a závodech, ve kterých. mimo jiné i reprezentují Českou republiku.

     

  3. Amatérská radiokomunikační služba není, nebyla a nebude podstatnou, často se vyskytující příčinou vzniku rušení provozu jiných radiokomunikačních služeb, ani rušení příjmu rozhlasu a televize. Dle dostupných údajů Státní inspekce telekomunikací je v celkové statistice zastoupena jen zanedbatelným počtem všech řešených případů, což odpovídá i praxi ve srovnatelných zemích, kde byly harmonizační kroky již začleněny do legislativy.

    Je třeba také přihlédnout k faktu, že z necelých 5,5 tisíce držitelů oprávnění k provozování amatérské radiokomunikační služby se jen nepatrná část pravidelně věnuje provozu na KV a VKV pásmech. Aktivita většiny držitelů oprávnění má především rekreační charakter a další provozují pouze experimentální technickou činnost nebo z nejrůznějších osobních důvodů nejsou dočasně činní vůbec.

    Za podstatný fakt je také třeba považovat skutečnost, že držitelé povolení k provozování amatérské radiokomunikační služby byli, jsou a budou nuceni pro získání oprávnění absolvovat předepsané zkoušky svých znalostí, stejně jako ostatní profesionální uživatelé kmitočtového spektra a nejedná se tedy o volné, v obecném podvědomí více zakotvené tzv. občanské pásmo, kde tyto zkoušky vyžadovány nejsou a neexistuje s tím související evidence těchto uživatelů kmitočtového spektra.

    Vedle přiměřené přípravy a zkouškou ověřené způsobilosti je nejsilnější pohnutkou držitele povolení k provozování amatérské radiokomunikační služby zájem provozovat zájmovou činnost především bez eventuálních konfliktů s ostatními uživateli kmitočtového spektra, případně spoluobčany. Současně však také je v jeho oprávněném zájmu, aby jeho činnost nebyla omezována nad rámec legislativní praxe Evropské unie a Mezinárodní telekomunikační unie (ITU).

    Český radioklub jako občanské sdružení nemá zájem a necítí potřebu žádných preventivních a restriktivních opatření orgánů státní správy vůči svým členům na základě ničím nepodložených dohadů o zvýšení rušení jiných služeb a uživatelů kmitočtového spektra. Stejně tak není ze strany Českého radioklubu žádným důvodem k obavám zrušení zkoušek ze znalostí telegrafie, když tento druh provozu bude požívat ochrany před rušením jinými druhy provozu ve vyhrazených kmitočtových segmentech, tak jak je v připravovaných předpisech navrhováno.

  4. Rušení jiných uživatelů kmitočtového spektra je téměř vyloučeno, zvláště pokud používaná zařízení jeho uživatelů splňují předepsané technické parametry.

    V současné době držitelé oprávnění k provozování amatérské radiokomunikační služby v převážné většině případů používají pro svou činnost profesionálně vyráběná zařízení, která splňují vysoké požadavky na technické parametry. Pokud jsou používána amatérsky zhotovená zařízení, jedná se převážně o výrobky držitelů oprávnění, kteří jsou profesionály v oblasti vysokofrekvenční techniky a jsou vybaveni potřebnými znalostmi a měřící technikou. Výsledky jejich práce pak po stránce technických parametrů výrazně převyšují i parametry továrně vyráběných zařízení.

    Je nesporné, že nikdo z držitelů oprávnění k provozování amatérské radiokomunikační služby nebude záměrně užívat jiných kmitočtových segmentů než vyhrazených, a to už jen a pouze z důvodu, že mimo tyto segmenty nelze navázat vzájemné spojení s jiným držitelem oprávnění, což je podstatou této služby.

    Obavy z rušení integrovaného záchranného systému, letecké služby apod. jsou tedy zcela neopodstatněné.

  5. Orgánům státní správy a jím zřizovaných organizacím obávajícím se o integritu a správnou funkci provozovaných radiokomunikačních systémů lze jen doporučit, aby konzultovaly své obavy s partnerskými zahraničními orgány a organizacemi z těch zemí Evropské unie, kde byl model harmonizovaných tříd operátorů amatérské radiokomunikační služby již přijat, respektive si zajistily odbornou expertizu, která by vyjasnila, za jakých okolností a jakým způsobem by mohly být jejich radiokomunikační systémy ohrožovány jinými službami (zvláště pak tedy amatérskou radiokomunikační službou) tak, aby jejich funkce byla plně zaručena.

Český radioklub na základě dostupných informací předpokládá,

že hlavním argumentačním zdrojem zmíněných ministerstev byl s vysokou pravděpodobností dopis zaslaný jim panem Janem Švarcem jako členem přípravného výboru občanského sdružení „ČAV – Českomoravští amatéři vysílači“, neboť jimi na připomínkovém řízení vznesené argumenty se v plném rozsahu shodují s obsahem tohoto dopisu ve znění, z jehož obsahu citujeme:

„Na základě Vaší výzvy zasíláme poslední připomínky k návrhům vyhlášek upravujících ARS. Nesouhlasíme naprosto zásadně s celkovou koncepcí vyhlášky. Převedením zcela nekvalifikovaných držitelů třídy D a C (cca. 6000 lidí) do třídy A bez jakýchkoliv zkoušek povede bezprostředně nejen k degradaci ARS na CB, ale možností těchto uživatelů používat výkony řádu kW především i k okamžitému nárůstu případů kolize ARS s jinými službami, k možnému ohrožení služeb Integrovaného záchranného systému, k častému rušení rozhlasu a televize, ke kolizím se systémem ASMKS, v krajních případech i k možnému ohrožení letecké přepravy. Následné řešení těchto kolizí bude znamenat značné výdaje ze státního rozpočtu a dále i regulaci výkonů povolených ARS.

Jako ideální se nám jeví systém, přijatý dne 20.1.2005 ve Slovenské republice. Žádáme o přehodnocení stanoviska MI a ČTÚ a přepracování vyhlášek tak, aby zůstaly v platnosti národní radioamatérské třídy a kvalifikační systém, pokud možno i povinná zkouška z telegrafie alespoň pro nejvyšší třídu. Takový postup není v žádném rozporu s CEPT a HAREC!"

Z dopisu vyplývá, že jeho autor usiluje o zachování dosud existujícího vícestupňového systému kvalifikačních tříd držitelů oprávnění amatérské radiokomunikační služby bez ohledu na stav v ostatních zemích Evropské unie. Pro obhajobu zachování tohoto systému však byla použita zcela neopodstatněná, spekulativní a zavádějící tvrzení, a to bez jakýchkoliv předchozích odborných analýz a srovnání.

Český radioklub oceňuje

skutečnost, že dotčené orgány státní správy v meziresortním připomínkovém řízení akceptují podněty odborné veřejnosti včetně občanských sdružení, a považuje to za významný krok na cestě k utváření občanské společnosti v naší zemi.

I tyto podněty a jejich zdroje je dle našeho názoru však nezbytné kvalifikovaně posuzovat z hlediska věcné a odborné správnosti a odlišovat podstatné od marginálního.

Sdružení „ČAV – Českomoravští amatéři vysílači“ vzniklo před několika měsíci, aktuálně má cca 83 členů a je ve stavu registrovaného občanského sdružení, v němž dosud neproběhly volby konstituující orgány a statutární zástupce sdružení. Sdružení Český radioklub existuje od roku 1990 jako v podstatě přímý právní nástupce prvé organizace provozovatelů amatérské služby v Československu (od roku 1932), po celou tuto dobu jako člen Mezinárodní radioamatérské unie zastupuje radioamatéry ČR v zahraničí, sdružuje cca 3 100 členů a má přes 200 členských radioklubů. Na tvorbě odborné legislativy úzce spolupracuje se zainteresovanými a dotčenými orgány státní správy již řadu let. Mimo jiné, plná legitimita statutárních představitelů Českého radioklubu byla potvrzena naposledy sjezdem v říjnu loňského roku.

Jako občany a provozovatele amatérské radiokomunikační služby nás silně zneklidňuje, že některé orgány státní správy by mohly vzít v potaz nepodložená a pochybná tvrzení z jediného dopisu pana Jana Švarce, zatímco nepřihlédly (přinejmenším při jednání dne 8. března 2005) k argumentaci Českého radioklubu.

Český radioklub žádá

příslušná resortní ministerstva, především Ministerstvo obrany ČR a Ministerstvo vnitra ČR, aby svůj přístup k návrhům prováděcích předpisů k zákonu o elektronických komunikacích ve znění navrženém ČTÚ, pokud se týkají amatérské radiokomunikační služby, s ohledem na jednoznačně pozitivní zkušenosti ostatních zemí Evropské unie a ve světle uvedených skutečností, přehodnotila a rozhodla v souladu s návrhy a doporučeními ITU a CEPT.

Český radioklub je připraven

kdykoli na výzvu doplnit a osvětlit písemně i v osobním jednání skutečnosti uvedené zde jen ve stručnosti a na podporu jeho stanoviska.

Toto memorandum bylo schváleno Výkonným výborem Českého radioklubu, usnesení č. VV41/3/2005, ze dne 15.března 2005.

V Praze, dne 15.března 2005

Ing. Jaromír Voleš,
předseda ČRK,

Petr Čepelák,
tajemník ČRK

© OK1VJV, 2005