Přeskočit na obsah

Předsjezdový bulletin Českého radioklubu ze dne 8.října 2004

Vážení přátelé,

v dnešním předsjezdovém bulletinu Vám chceme představit další kandidáty do rady a revizní komise ČRK, seznámit Vás s návrhem na úpravu stanov a organizačního řádu ČRK, a komentovat návrh nových stanov ČRK z dílny týmu Radka, OK2UQQ.


Dosud došlé kandidátky - pokračování

Miloslav (Milan) Folprecht, OK1VHF

Narodil jsem se 25.prosince 1942 v Libáni u Jičína. Jsem absolventem Průmyslové školy sdělovací techniky v Ječné ulici v Praze. Od roku 1969 jsem žil 25 let v Německé spolkové republice, kde jsem také dokončil vysokoškolské vzdělání. Jako vývojový inženýr jsem se zabýval vývojem televizních převaděčů i vysílačů (také pro firmu Rohde und Schwarz), později vývojem senzorů a přístrojů průmyslové automatizační techniky. V roce 1985 jsem se osamostatnil a založil vlastní firmu FCC Folprecht v Mannheimu, kterou jsem po roce 1989 přesunul do České republiky. Zde to byla nejdříve firma FCC Folprecht se 420 pracovníky, kterou koupila v roce 1998 firma Logica. Stále pracují firmy FCC connect (údržba a prodej komunikační techniky), FCC průmyslové systémy (automatizační a výpočetní technika pro průmysl) a FCC public (vydávala v letech 1998/99 časopis RADIO, neuspěla v roce 1999 se svou profesionální nabídkou na časopis ČRK, nyní vydává odborné knihy a časopisy ELEKTRO, AUTOMA a SVĚTLO). Papíry na důchod mám už delší dobu v šuplíku, ale stále se na něj nějak necítím. Bydlím většinou v Praze, druhé bydliště mám v Ústí nad Labem.
Jako radioamatér jsem začínal v roce 1955 v radioklubu OK1KCU v Ústí nad Labem. Koncesi se značkou OK1VHF jsem získal v roce 1962 a až do roku 1968 jsem byl velice aktivní na VKV, dosáhl jsem i několika prvních spojení z OK s jinými zeměmi. Mezi léty 1969 až 1994 jsem měl značku DJ0WL a byl členem DARC, nyní mám opět OK1VHF ve třídě A. Celou tu dobu se nepřetržitě dle možností věnuji provozu a technice hlavně na VKV a výše, ale ani KV mi nejsou cizí. CW jsem se naučil z donucení poznáním, že pravé DX- a MS-spojení se jinak dělat nedají, a přestože zpočátku CW-natvrdlý jsem se vypracoval až ke 200 zn./min. V žádném případě nepovažuji za méněcenné ty, kteří CW neovládají, a není to pro mě kriterium ani pro kvalitu operátora ani pro to, zda dodržuje Hamspirit. Snažím se maximálně podporovat ty, kteří do našeho radioamatérského dění přinášejí nová technická řešení a inovace.
Chtěl bych se věnovat hlavně technickým aspektům našeho hobby a také vytvoření a zesílení kontaktů s jinými radioamatérskými organizacemi a spolky, hlavně ze zemí přímo sousedícími s naší republikou. Zde myslím kromě Slovenska hlavně německy hovořící země, se kterými mám ty nejlepší kontakty.
Nemyslím si, že v ČRK bylo dodnes všechno tak černé, jak je to v předvolební kampani někde líčeno. Vím, že naprostá většina členů současného vedení jsou čestní lidé - koneckonců jsme si je i sami zvolili. Nemám svůj seznam Těch, které bych nechtěl, ale vím, s kým by se mi nejlépe spolupracovalo. A jsou to jak někteří kandidáti, uvedení na stránkách ČRK, tak i někteří ze stránek tzv. opozice. Proto budu rád, bude-li toto představení zveřejněno na obou těchto stránkách, aniž by bylo vyjádřením naprosté podpory jakýmkoliv na těchto stránkách vyjadřovaných názorů.

Ing. Jaromír Voleš, OK1VJV

Členem rady ČRK s několikaletou přestávkou v 90.letech jsem od roku 1990. Na začátku tohoto období jsem zastupoval ČRK v STSČ ČR a účastnil jsem se složitých vyjednávání o převzetí majetku po bývalém Svazarmu. Domnívám se, že to, jak dělení dopadlo, znamenalo a znamená úspěch pro ČRK.
Mým krédem bylo a je vybudovat otevřenou, demokratickou organizaci všech radioamatérů v ČR. Domníval jsem se, že toto se již prakticky podařilo. Proto mě zaráží, že po 14 letech budování vstřícné, otevřené organizace přichází někdo s požadavky na vytvoření elitářského seskupení pro vybrané jedince a oprašuje myšlenky těch, kteří ČRK nikdy nefandili a byli jeho otevřenými odpůrci. (Viz stanovisko "Je čas na změnu").
Chci proto dále kandidovat do rady ČRK, abych mohl, pokud budu zvolen, prosazovat ideje a záměry moderní radioamatérské organizace a zvyšovat její prestiž ve společnosti.

OK1IVZ, Vladislav Zubr

Narodil jsem se v roce 1960 a od té doby žiji v Hradci Králové. Po dokončení studia na Pedagogické fakultě v Hradci Králové v roce 1984, obor Fyzika - základy techniky, následovalo mé zaměstnání v Krajském domě pionýrů a mládeže na nově vzniklém oddělení elektroniky. V této funkci jsem pomáhal na svět prvním soutěžím dětí a mládeže v programování a soutěže mladých elektroniků v okrese Hradec Králové. Na podzim roku 1994 jsme spolu s několika zapálenými počítačovými nadšenci a elekroniky založili Radioklub OK1OHK při Domě dětí a mládeže v Hradci Králové, jehož jsem členem. Snažíme se zde vytvářet podmínky pro činnost mládeže i dospělých v oblasti radiotechniky elektroniky a amatérského vysílání. V uplynulém období práce ve funkci manažera pro práci s mládeží a začínajícími amatéry se podařilo kromě organizace tradiční soutěže dětí a mládeže v radioelektronice připravit provozní soutěž pro mládež - Mistrovství ČR Juniorů v práci na VKV. V letošním roce běží již 3.ročník soutěže a zájem stanic je stále vyšší. Pro příští ročníky chceme provádět vyhodnocování elektronicky z deníků jako ve většině závodů. Díky Leoši, OK1ULE, je opět pravidelně vyhodnocována tradiční soutěž OK Maraton. Každoročně se účastníme i realizace stánku pro mládež a začínající na setkání v Holicích. V následujícím období bych rád pomohl dalšímu rozvoji mládežnických aktivit především zajištění stavebnic pro činnost "bastlířů" a trvalé podpoře radioklubům pracujícím s dětmi a mládeží zapůjčováním vysílací techniky.

Mgr. Petr Voda, OK1IPV

Narodil jsem se v roce 1978. Po dokončení studia na gymnasiu jsem studoval pedagogickou fakultu Univerzity Hradec Králové, kde jsem absolvoval obor učitelství - fyzika - biologie. V současné době dokončuji doplňující studium učitelství informatiky tamtéž, pracuji jako středoškolský učitel na střední a Vyšší odborné škole lesnické v Trutnově. Koncesi třídy D vlastním od roku 1993 a zabývám se konstrukcemi a provozem na VKV.
Jsem sysopem nódu packet radio OK0NHO. V poslední době se intenzivně zajímám o amatérskou televizi (ATV) na 23 a 13 cm. Za studií v Hradci Králové jsem intenzivně pracoval s mládeží v RK OK1OHK, se kterým neustále udržuji živý kontakt. V radě ČRK jsem se snažil prosazovat otevřenost ČRK vůči členům (zveřejňování materiálů na packetu, bulletin...) a podporování mládeže jako jedinou možnost získání nových členů, dále bych se rád věnoval práci s mládeží, chtěl bych se zasadit, aby ČRK byl důstojným reprezentantem českých radioamatérů doma i v zahraničí. Rád bych, aby se ekonomická situace ČRK jen lepšila, proto budu podporovat jakékoli změny zvyšující efektivitu, zároveň ale chci být ostře proti plýtvání se základním kapitálem, budu se snažit, aby ČRK byl organizací otevřenou všem zájemcům o amatérský provoz bez ohledu na stupeň znalostí či třídu, a aby všem těmto zájemcům poskytoval kvalitní služby, které potřebují.

Jan Litomiský, OK1XU

Je mi 49 roků, žiji v Praze. Od roku 1974 mám koncesi, nejdříve OK1DJF, později OK1XU. Jsem členem radioklubu OK1KZD a pod jeho značkou jsem se zúčastnil mnoha KV a VKV závodů. V radioklubu jsem vedl řadu kursů pro začátečníky a vychoval několik desítek koncesionářů. Mnoho let jsem působil jako rozhodčí a organisátor sportovní telegrafie (HST) a publikoval soutěžní pravidla a tréninkové materiály. V osmdesátých letech jsem zpracoval základní kurs telegrafie doplněný rozsáhlou magnetofonovou nahrávkou cvičných textů, později podobný kurs s tréninkovými programy pro osmibitové počítače. Podstatně jsem působil i jako organisátor, třeba při organisaci dvou setkání pražských radioamatérů a při mnoha jiných sportovních podnicích telegrafie a dalších. Po roce 1989 jsem byl členem přípravných výborů ČSRK a ČRK, vícekrát členem rady ČRK, kde jsem poslední dvě volební období místopředsedou, dohlížím na správu nemovitostí a rediguji internetovou presentaci ČRK. Ať měla či má moje činnost v radioamatérských organisacích jakoukoli formu, vždy sledovala prospěch radioamatérů a radioamatérství a nikdy prospěch můj osobní.
V současnosti se jako radioamatér zabývám sbíráním DXů, příležitostně a na úrovni experimentu i čímkoli jiným radioamatérským. Mým osobním krédem je, že radioamatérství je především hobby, které máme pro radost a potěšení. Velmi si cením kolegů, kteří dosahují vynikajících výsledků ve kterémkoli radioamatérském oboru. Jejich úspěchům se má dostat publicity a vysokého morálního ocenění, avšak kastovnictví je ve spolku toho typu, jakým je ČRK, odrazující a demotivující. Lásku k čemukoli a v komkoli nelze vyvolat donucováním, tím méně ne zákony a předpisy. Telegrafii, které jsem věnoval podstatnou část svého radioamatérského života, považuji za nejbáječnější druh radioamatérského provozu, nepochybuji ale, že mezi amatéry bude dominovat ještě dlouho i bez jakéhokoli donucování, ba bez něj dokonce dost možná o to víc.
Budu-li zvolen, chci pracovat k tomu, aby některé podstatné okruhy činností ČRK, jako je péče o začátečníky, péče o kvalifikační růst pokročilejších, technická pomoc amatérům a ediční činnost, nabyly podoby konkrétně formulovaných a do rozpočtu ČRK pevně zakotvených dlouhodobých programů. Myslím, že právě taková soustavnější koncepční práce je dluhem, který zatím stávající rady ČRK vůči radioamatérské veřejnosti měly.
Má osobní radioamatérská stránka je na adrese http://web.quick.cz/ok1xu.

Silvestr Hašek, OK1AYA

narozen v Příbrami dne 18.9.1952. O radioamatérskou činnost jsem se začal zajímat již v základní škole pod vedením známého příbramského radioamatéra Jaroslava Matouška, ex OK1BD. Velkou část své činnosti jsem věnoval mládeži v oblasti honu na lišku, dnes AROB, v kolektivní stanici OK1OFA, kde jsem členem doposud. V roce 1974 jsem složil předepsané zkoušky k získání povolení a v roce 1975 obdržel volačku OK1AYA.
V Československém radioklubu jsem pracoval do jeho zániku a v Českém radioklubu pracuji od jeho vzniku v revizní komisi jako člen. Pokud budu zvolen pro další volební období, budu se snažit svou činností zlepšovat jeho činnost i kontrolní.

Vedle těchto kandidátů, u nichž je nutno opět poznamenat, že je nepojí žádný společný program ani společná kandidátka, můžete přehled dalších kandidátů nalézt na internetu: http://www.ok1vvw.cz/kandidatka/rada.htm.


Návrh změn Stanov Českého radioklubu

V tomto návrhu uvádíme jen nově vložená ustanovení, případně změny ustanovení dnes platných. V obou případech je text změny vysázen tučně.

§ 5 - Orgány Českého radioklubu

[3] Funkční období rady ČRK, předsedy ČRK, revizní komise ČRK a jejího předsedy, výborů radioklubů ČRK a jejich předsedů (viz § 9 těchto stanov) počíná okamžikem vyhlášení výsledků jejich platné volby a končí okamžikem vyhlášení výsledků další platné volby téhož orgánu. Funkční období orgánů ustavených na určitou dobu končí uplynutím této doby. S koncem funkčního období orgánu končí funkční období a platnost jmenování nebo zmocnění orgánů, organizací a osob, které orgán ustavil, jmenoval nebo zmocnil, pokud zákon nebo platně uzavřené smlouvy nestanoví jinak.

[4] O každém jednání orgánů ČRK a orgánů radioklubů ČRK musí být veden písemný zápis ověřený nejméně jedním účastníkem jednání, v případě zápisu voleb třemi účastníky jednání. Volba a jmenování statutárních představitelů ČRK musí být dokumentovány notářským zápisem.

[5] Činnost a jednání orgánů ČRK dle odst. [1], dokumentace jejich činnosti a jednání, korespondence, smlouvy, hospodářská evidence atp. mají vůči členům ČRK veřejný charakter, pokud zákon nebo usnesení sjezdu ČRK nestanoví jinak.

[6] Činnost a jednání orgánů radioklubů ČRK, dokumentace jejich činnosti a jednání, korespondence, smlouvy, hospodářská evidence atp. mají vůči členům příslušného radioklubu ČRK veřejný charakter, pokud zákon nebo usnesení členské schůze příslušného radioklubu ČRK nestanoví jinak.

§ 6 - Sjezd Českého radioklubu

[1] Sjezd Českého radioklubu je nejvyšším orgánem ČRK. Každý člen ČRK má právo se zúčastnit sjezdu ČRK za podmínek určených stanovami a organizačním řádem ČRK. Sjezd musí být svolán do dvou měsíců, žádá-li to nejméně 1/3 členů ČRK nebo revizní komise ČRK.

[2] Sjezd svolává rada ČRK vyhlášením zveřejněným ve členském časopisu nejpozději dva měsíce před konáním sjezdu. Sjezdu se zúčastní s hlasem rozhodujícím:

  1. členové ČRK, kteří se k účasti písemně přihlásili nejméně 30 dnů před konáním sjezdu,
  2. delegáti radioklubů ČRK, kteří byli příslušným radioklubem k účasti písemně přihlášeni nejméně 30 dnů před konáním sjezdu, jestliže byli zvolení členskými schůzemi radioklubů v počtu jeden delegát na každou, i započatou desítku členů příslušného radioklubu,
  3. členové rady ČRK, revizní komise ČRK a krajští manažeři ČRK.

Nemůže-li se člen přihlášený dle písm. a) a b), případně oprávněný dle písm. c), sjezdu zúčastnit, je oprávněn výkonem svých práv a závazků účastníka sjezdu pověřit jiného účastníka sjezdu plnou mocí v písemné formě s úředně ověřeným podpisem. Delegát radioklubu ČRK může být zastoupen jen jiným členem téhož radioklubu ČRK.
Delegát radioklubu ČRK je povinen respektovat pokyny, které mu případně udělila členská schůze radioklubu.
Při volbě předsedy ČRK, rady ČRK a revizní komise ČRK, při hlasování o stanovách, o organizačním řádu a o základním jmění ČRK, a dále v případech, kdy tak určí jednací řád sjezdu, hlasuje delegát radioklubu ČRK tolika hlasy, kolik má radioklub členů. Z tohoto počtu hlasů se odečte každý člen příslušného radioklubu, který se sjezdu zúčastní osobně nebo zastoupen zmocněncem.

§ 7 - Rada Českého radioklubu

[2] Rada ČRK
….
Rada se schází nejméně čtyřikrát ročně, dle potřeby častěji.

[4] Rada volí ze svého středu jednoho nebo více místopředsedů ČRK. Radou pověřený místopředseda je statutárním představitelem ČRK. Radou pověřený místopředseda zastupuje předsedu v jeho nepřítomnosti. Nemůže-li předseda ČRK vykonávat svoji funkci, může být rozhodnutím rady pověřen výkonem jeho funkce místopředseda.

[6] Rada jmenuje tajemníka ČRK. Tajemník ČRK

  1. řídí práci dobrovolných i honorovaných pracovníků rady ČRK a odpovídá za ni, (vypuštěno: "organizuje práci výkonného výboru ČRK"),
  2. odpovídá za spisovou agendu, účetní evidenci rady a za vnitroorganizační styk.

§ 9 - Radiokluby Českého radioklubu

[6] Členská schůze volí výbor RK, který je výkonným orgánem RK; schůze stanoví počet členů výboru. Výbor rozhoduje o záležitostech RK, jež nejsou vyhrazeny členské schůzi. V čele výboru stojí předseda RK, který je za jeho práci odpovědný členské schůzi. Předseda RK je statutárním představitelem radioklubu. Členská schůze může zvolit další statutární představitele, případně stanovit způsob zastupování radioklubu.

Nově vložit dva paragrafy a následující přečíslovat:

§ 10 - Krajští manažeři ČRK

[1] K zastupování zájmů členů a radioklubů v jednotlivých krajích ČR vůči krajským orgánům samosprávy a státní správy ČR a vůči krajským orgánům a složkám jiných subjektů jsou ustavováni krajští manažeři ČRK.

[2] Krajští manažeři jednají na základě plné moci rady ČRK. Jejich funkční období je totožné s funkčním obdobím rady ČRK.

[3] Krajští manažeři jsou ustavováni volbou, jíž se mohou zúčastnit všichni členové ČRK, kteří mají trvalé bydliště v příslušném kraji. Při volbě má každý člen ČRK jeden hlas. Volba se uskuteční v období volby delegátů sjezdu ČRK. Může proběhnout korespondenční formou. Zvolen je kandidát, který získal většinu hlasů, nejméně však 10 procent hlasů členů ČRK oprávněných v kraji hlasovat.

[4] V kraji, kde volba neproběhne, kde žádný kandidát nezískal alespoň 10 procent oprávněných hlasů, nebo kde krajský manažer přestal plnit svou funkci a nebyl zvolen nebo ustaven manažer jiný, ustaví krajského manažera do řádného zvolení rada ČRK.

[5] Krajský manažer je činný dnem, kdy je zmocněn plnou mocí rady ČRK v písemné formě.

§ 11 - Krajské odbočky ČRK

[1] Odbočka ČRK je zřízena, rozhodne-li se pro to hlasováním nejméně 10 procent členů ČRK, kteří mají trvalé bydliště v příslušném kraji dle krajského zřízení ČR., nebo jsou členy radioklubu ČRK na tomto území.

[2] Krajská odbočka ČRK rozhoduje o společných záležitostech členů ČRK v příslušném kraji a organizuje společné regionální aktivity radioamatérů ČRK.

[3] V čele krajské odbočky ČRK stojí krajský manažer ČRK. Členové ČRK oprávnění volit krajského manažera mohou současně s jeho volbou zvolit též výbor krajské odbočky, který je poradním orgánem krajského manažera.

[4] Výbor krajské odbočky má nejméně 3 členy a schází se zpravidla jednou za tři měsíce. Je oprávněn zřizovat odborné pracovní skupiny a ustavovat odborné manažery.

[5] Funkční období výboru krajské odbočky je totožné s funkčním obdobím rady ČRK. Výbor je oprávněn doplňovat a rozšiřovat své řady koopcí, nejvýše však v rozsahu jedné třetiny počtu členů volených při posledních volbách.

§ 13 - Hospodaření Českého radioklubu

[4] Základní majetkovou jistinou ČRK je základní jmění ČRK. Základní jmění ČRK tvoří:

  1. nemovitý majetek v účetní evidenci rady ČRK,
  2. finanční majetek v účetní evidenci rady ČRK v hodnotě 15 milionů korun českých.

[5] Základní jmění ČRK může být zcizeno, zastaveno, poskytnuto jako záruka, zatíženo věcnými břemeny atp. jen se souhlasem sjezdu ČRK. Rada ČRK smí přijímat závazky a poskytovat záruky jen do výše, jíž nebude dotčeno základní jmění ČRK. Každé jiné usnesení je neplatné od samého počátku, nepřijal-li je sjezd ČRK.

[6] Výše finančního majetku dle odst. [4] písm. b) může být měněna rozhodnutím sjezdu ČRK. Tento finanční majetek může být uložen výhradně u peněžních ústavů ve formě vkladů na účtech nebo vkladů do investičních produktů peněžních ústavů a jimi spravovaných investičních společností. Výjimky schvaluje sjezd ČRK. Poskytování půjček a záloh z tohoto majetku nebo záruk k tíži tohoto majetku je vyloučeno a každý úkon porušující tuto zásadu je neplatný od samého počátku.

[7] Základní jmění ČRK spravuje rada ČRK. Peněžní výnosy základního jmění ČRK jsou příjmem rady ČRK.

[8] Při zadávání zakázek v hodnotě (včetně DPH) od 100.000,- Kč výše je kterákoli složka ČRK dle § 4 odst. [2] těchto stanov povinna postupovat dle zákona o zadávání veřejných zakázek.

[9] Každý člen kteréhokoli orgánu ČRK při hlasování orgánu o výdajích, zakázkách, zástavách, zárukách a závazcích, nebo o převodech, nájmech, půjčkách nebo výpůjčkách majetku, který orgán spravuje, je povinen před hlasováním orgánu oznámit případnou skutečnost, že je v jakémkoli vztahu k subjektu, v jehož prospěch nebo k jehož tíži hlasování směřuje. Takový člen je povinen zdržet se příslušného hlasování. V pochybnostech rozhodne o jeho právu hlasovat orgán hlasováním, z nějž je takový člen vyloučen, a při němž rovnost hlasů znamená zamítnutí práva hlasovat. O splnění oznamovací povinnosti a o zdržení se hlasování bude proveden záznam v zápisu jednání.

[10] Při porušení oznamovací povinnosti dle odst. [9] je orgán oprávněn zrušit usnesení dosažené příslušným hlasováním od samého počátku. Je-li do výsledků hlasování započten jinak, než jako zdržení se hlasování, hlas osoby, která dle odst. [9] byla povinna se hlasování zdržet, je hlasování neplatné od samého počátku.

[11] Funkcionáři a členové orgánů ČRK pracují dobrovolně a bez nároku na odměnu. O zřízení pracovních míst a o jiných výplatách mezd či odměn rozhoduje v případě činnosti a účetnictví

  1. rady ČRK: sjezd ČRK,
  2. radioklubu ČRK: členská schůze příslušného radioklubu ČRK.

§ 15 - Závěrečná ustanovení

[2] Tyto stanovy schvaluje sjezd Českého radioklubu s platností ke dni 16.října 2004, současně se ruší stanovy ČRK a jejich dodatky dříve platné.


Návrh změn Organizačního řádu Českého radioklubu

§ 1 - Účastníci sjezdu ČRK

[3] Rada ČRK navrhne jednací řád a program sjezdu.

§ 3 - Výkonný výbor ČRK

[2] Výkonný výbor zasedá zpravidla jedenkrát měsíčně v měsících, v nichž nezasedá rada ČRK. Zasedání svolává tajemník ČRK na pokyn předsedy ČRK nebo na žádost alespoň jedné třetiny členů rady. Svolání se oznamuje všem členům rady a revizní komise ČRK. Hlasování při zasedání výboru se mohou zúčastnit všichni členové rady, a jeho jednání s hlasem poradním tajemník ČRK, členové revizní komise ČRK a vedoucí odborných pracovních skupin rady.

Vypustit §§ 10 a 11 a přesunout je do stanov, následující přečíslovat:

§ 9 - Závěrečná ustanovení

[1] Tento organizační řád přijal sjezd ČRK dne 16.října 2004 a současně zrušil organizační řád ČRK dříve platný. Úkony provedené dle dříve platného organizačního řádu zůstávají v platnosti, pokud nejsou v rozporu se zákony ČR nebo stanovami ČRK.


K návrhu Radka, OK2UQQ, na nové stanovy ČRK

Za téměř patnáct roků platnosti byly stávající stanovy ČRK několikrát doplněny v souladu s nutností vyvolanou změnami legislativy či poznatky z praxe (také letos bude takový návrh vznesen), jejich základní koncepci je však třeba považovat za zdařilou. ČRK totiž zatím nenarazil na problém, který by mu vznikl nedostatkem ve stanovách. To nejlepší, co lze dělat s funkčními stanovami, je nesahat na ně, a je také na místě otázka, zda od základu nové stanovy jsou tím nejdůležitějším, co ČRK v daný okamžik potřebuje. Kdybychom na otázku odpověděli kladně, nemůžeme současně pominout, že nás k zásadní změně bezprostředně nic nenutí, a že význam dokumentu si za takových okolností zaslouží rok dva veřejné diskuse členů ČRK. Otevřít diskusi o naprosto nových stanovách pár týdnů před sjezdem opravdu není šťastné.

Návrh ale - přinejmenším důkladností zpracování - určitě stojí za pozornost. Je třeba ocenit, že je velmi promyšlený a propracovaný, nepochybně prošel i odbornou oponenturou. Proto, soustředíme-li se jen na kritické poznámky, je to pro úsporu času a místa, neboť důvodů ke chvále je dost.

  1. Stanovy by měly důsledně vycházet ze současného stavu organizace, respektovat minulý vývoj a zejména brát ohled na předpokladatelnou budoucnost.

    Hlavní problém základní koncepce návrhu je, že vychází z existence akceschopných krajských složek ČRK ("regionů"), a méně významnou roli přiznává radioklubům. Současnou realitou ČRK však právě naopak jsou dominující, letitou tradicí zažité radiokluby, zato regionální složky sotva ve stavu zrodu. O zřízení krajských odboček usilovalo několik minulých rad ČRK déle než deset roků, dnes platný organizační řád ČRK formuluje způsob jejich vzniku a základní pravidla existence. Realita ukazuje, že odbočky určitě nejsou něčím, co by čekalo už jen na přiměřenou úpravu stanovami, aby se mohlo rozvinout k plnohodnotnému životu.
    Důvod je prostý. Ve sportech, jejichž podstatou je postupový systém soutěží od místních po mezinárodní, je funkčnost všech složek sportovního svazu od obcí až po republiku a po mezinárodní federaci základním předpokladem všeho dění. V radioamatérství vstupuje už i vysílající začátečník rovnou na mezinárodní kolbiště a žádné regionální organizační složky mu v jeho každodenní práci bezprostředně k ničemu nepomohou. Věcně zatím existenci odboček ČRK neopodstatňuje touha členů, ale změny toku finanční podpory ze státního centra na kraje.
    Proto je ustavení činných odboček ČRK během na dlouhé trati, a určitě na nich nelze postavit současnou organizační strukturu. Dodat odbočkám smyslu jen administrativně, textem stanov, to by bylo asi to nejhorší, co by se pro ně dalo udělat…

  2. Stanovy by měly důsledně vycházet z aktuálně disponibilních lidských zdrojů.

    Získat dost lidí ochotných alespoň trochu kvalitně pracovat v rámci stávající organizační struktury ČRK je nesmírně obtížné. Proto snaha organizační strukturu rozšiřovat vždy narazí na nedostatek lidí.
    Návrh důrazem na chod regionů a ustavením dalšího orgánu ČRK - Rozhodčího sboru ČRK - zvyšuje požadavek na počet činných osob. Kde je vzít?
    Pro usnášeníschopnost orgánů ČRK jsou v návrhu formulovány limity minimální účasti, což je naprosto nerealistické.
    Předpokladem členství v odborné sekci ČRK má být deset let praxe v dané činnosti či související profesi. To je opět naprosto nerealistické, v praxi je velmi často nutno vystačit jen s ochotou uchazeče o členství v pracovní skupině něco konkrétního dělat.

  3. Stanovy by měly důsledně vycházet z aktuálně disponibilních hmotných zdrojů.

    Návrh závazně počítá s odměnou pro presidenta ČRK, a připouští ji i u jiných činovníků, kteří nejsou v pracovním poměru s ČRK. Na to nejsou peníze. Návrh počítá s vysílacím střediskem ČRK. Na to nejsou peníze, pokud si pod tím nepředstavujeme stávající stanici OK1CRA v kanceláři sekretariátu. Návrh přiznává regionům a klubům právo na podíl na vybraných příspěvcích. Už stávající vybrané příspěvky stačí pokrýt jen nevelký díl výdajů ČRK jako celku. Dnes platné stanovy klubům a regionům nebrání ve vybírání vlastních příspěvků.

  4. Stanovy by měly podporovat a rozšiřovat demokratické principy vnitřního života ČRK.

    Zde jde návrh zpět oproti současnému stavu. Dnes se může sjezdu ČRK zúčastnit (a tedy ovlivnit chod ČRK jako celku) každý člen, podle návrhu by se ho mohli zúčastnit jen delegáti regionů. Dnes si radioklub ČRK zakládají sami jeho členové a rada ČRK vznik pouze registruje, podle návrhu by měla klub přímo zřizovat, dokonce pod omezující podmínkou, že jí to navrhne příslušný region.

  5. Stanovy by měly brát ohled na budoucí změny legislativy.

    V tomto ohledu návrh ve snaze vše co nejvíce precizovat odkazuje na několika místech dokonce i na konkrétní paragrafy konkrétních zákonů, ba vymezuje se jen na "platné znění". Co se stane, až parlament takové zákony změní či nahradí, což se děje den co den? Takto opravdu nelze stanovy formulovat.

  6. Stanovy by měly formulovat dosažitelné cíle a vystříhat se nenaplnitelných proklamací.

    Za cíl ČRK návrh například klade "dbát na dodržování právních norem a etiky při činnosti členů", k tomu ovšem chybí jakékoli nástroje. ČRK má dle návrhu sám sebe "oprávnit" takto: "spolupracovat při tvorbě a změnách legislativních norem a dalších předpisů týkajících se radioamatérství". Jenže k tomu obvykle chybí druhá strana, která by byla ochotna spolupracovat, a zejména ovšem: svými vlastními stanovami přeci nemůžeme zavazovat další osoby!

  7. Stanovy by měly obecněji řešit podstatné záležitosti dlouhodobé platnosti, v konkrétních otázkách méně podstatných a krátkodobých by měly odkazovat na prováděcí předpis.

    Návrh sdružuje náležitosti základního i prováděcího předpisu. Do nejmenšího detailu třeba popisuje vzhled a provedení členského průkazu (zcela upřímně řečeno: k čemu v ČRK doopravdy potřebujeme členský průkaz?). Na mnoha jiných místech rozsáhle výčtově uvádí řadu náležitostí, jež by bylo mnohem lepší formulovat obecně, neboť výčet konkrétností může být překonán vývojem, a obvykle se při něm i leccos opomene.

  8. Stanovy by v hospodářské části měly respektovat, že ČRK je občanským sdružením.

    V protikorupčních opatřeních se návrh (a ostatně i návrhy mnoha jiných kolegů) vyčerpávají převzetím obdobných ustanovení z předpisů pro podnikatelské subjekty či pro stát a obce. I v návrhu končí zákaz konkurence tím, že zakazuje členům ústředních orgánů ČRK podnikatelsky působit v oborech, v nichž pracují pro ČRK. Posledně jsme vysvětlili, že takový postup naráží na znění zákona o sdružování občanů. Jeho hlavní nevýhodou ovšem je, že v praxi je téměř úplně bezzubý a korupčnímu jednání předejde jen pramálo:

    • ČRK nemusí přicházet o významné hodnoty jen v souvislosti s podnikatelskými aktivitami, ale také nevýhodnými transfery ve prospěch jednotlivých složek ČRK či nepodnikatelských osob a organizací mimo ČRK,
    • vyloučením konfliktu zájmů jen u podnikatelů se nevyřeší naprosto nic, neboť "přihrát" podnikateli zajímavou zakázku může i jeho zaměstnanec, obchodní partner, příbuzný či kamarád,
    • poskytne-li podnikatel ČRK své služby za úplatu, neplyne z toho automaticky nutně, že to musí být pro ČRK nevýhodné, a naopak, získá-li ČRK služby bezplatně či od nepodnikatele, neplyne z toho automaticky záruka, že to bude pro ČRK výhodné,
    • není čímkoli dáno, že by podnikatel musel své služby ČRK poskytovat za úplatu, může je jistě poskytovat i sponzorsky, zdarma, a ČRK tak může ušetřit nemalé částky (což se v minulosti také opravdu dělo),
    • ČRK by se takto zbavil možnosti spolupráce zkušených a kvalifikovaných osob, aniž by za to získal reálnou odpovídající kompenzaci, a při minimálním počtu osob ochotných a schopných dobrovolně a bez odměny spolupracovat by šlo o mrhání kvalifikovaným lidským potenciálem.

    Zdaleka největší ohrožení neregulérním odsáváním peněz a materiálu neplyne z aktivit podnikatelských, ale naopak nepodnikatelských: od představitelů silných regionálních klubů. Těmto klubům se zatím vždy zdařilo prosadit do rady své nepřiznané zástupce, jejichž úkolem nebylo pracovat v radě, ale čekat, až se bude hlasovat o tom, co by jejich klub mohlo zajímat. Podnikatelské zájmy se dají díky veřejným registrům snadno odhalit, a ostatní členové rady je snadno stačí ohlídat. Ty nepřiznané nepodnikatelské však nikoli. Míníme-li protikorupční opatření v občanském sdružení vážně, rozhodně nestačí inspirovat se pouze praxí subjektů obchodních.

Vzdor všem těmto poznámkám ale může návrh Radka, OK2UQQ, dobře posloužit jako základ veřejné diskuse, díky uvedeným okolnostem však asi ne s vyhlídkou na přijetí nadcházejícím sjezdem.


V příštím - už závěrečném - bulletinu dokončíme zveřejnění došlých kandidátek a doplníme nejaktuálnější organizační údaje ke sjezdu. I kandidátku Vás, kdo se o své kandidatuře rozhodnete až "na poslední chvíli", rádi zveřejníme.

Rada Českého radioklubu